2 425 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Kåse, finns det nåt som heter så?
Min sedan många år avlidne svärfar jobbade med byggen. Jag tycker mig minnas att han tvunget skulle ha " kåse" när han skulle foga om vår skånelänga. Det kan ha hetat något annat, men ungefär ditåt tror jag det var.
Kan inte hitta nåt på nätet som har med murbruk att göra så jag har kanske fel.
Kan inte hitta nåt på nätet som har med murbruk att göra så jag har kanske fel.
Troligen KC-bruk, kalk-cementbruk.
Det kan var som Ingenjören skriver.
KC-bruk är ett "svagt" bruk och det är ett måste att använda ett sådant svagt bruk om det redan innan sitter ett svagt.
Använder man t.ex. ett hårt cement A-bruk på en befintlig konstruktion med svagt bruk kommer man ångra sig rätt snart då allt spricker sönder.
Jag kan inte riktigt hela mekanismen runt detta, så jag kan inte förklara mer.
Men det finns säkerligen andra kunniga medlemmar här som kan fylla på.
KC-bruk är ett "svagt" bruk och det är ett måste att använda ett sådant svagt bruk om det redan innan sitter ett svagt.
Använder man t.ex. ett hårt cement A-bruk på en befintlig konstruktion med svagt bruk kommer man ångra sig rätt snart då allt spricker sönder.
Jag kan inte riktigt hela mekanismen runt detta, så jag kan inte förklara mer.
Men det finns säkerligen andra kunniga medlemmar här som kan fylla på.
Ska du foga en gammal tegelbyggnad? Om det mesta redan är gjort med kc och du bara ska bättra lite så fortsätt med det.I annat fall skulle jag använt kalkbruk vilket troligtvis varit originalet. En av fördelarna med kalkbruk är att det är vitare än kc. Du behöver alltså inte stå o måla fogen. Det blir också mindre beväxning av alger o dylikt på ett kalkbruk jämfört med ett kc.
Ni skulle visst hur skönt det känns nu, jag är ännu inte "för gammal". Jag hörde honom bara säga det, så KC blir ju kåse, absolut måste det vara det, och det stämmer ju med hans åsikt om varför det borde vara just det.
Nej, jag ska inte foga nåt, det var för en väns räkning jag ville veta.
Så stort TACK till er alla, ska vidarbefodra det där med kalkbruk också, vet inte hur han har tänkt göra.
Nej, jag ska inte foga nåt, det var för en väns räkning jag ville veta.
Så stort TACK till er alla, ska vidarbefodra det där med kalkbruk också, vet inte hur han har tänkt göra.
Klicka här för att svara