Hej!
Håller just nu på att renovera en gård från 1829 och ska bygga till en uthus länga för garage och förråd. Man vill ju inte vara sämre än att garaget också görs i trogen gammal stil motsvarande garage/stall från ca 1910 när bilar börjar komma osv.
Därför letar jag dels inspiration (bilder mm) på tillbyggnader från den tiden eller är det någon som gjort det jag tänker göra och kan ge lite tips? Dels letar jag efter inredning till garaget som ofta är svårt att få tag på då det verkar slängas på tippen... En viktig detalj för mig är belysning och jag har snöat in på ASEAs och Sieverts Kabelverks fina industrilampor som fanns i parti och minut men som tyvärr ofta följer med grävskopan ned i marken när de river.
Klistrar in några bilder på väggbelysning (fotograf John Eklund, www.elmuseum.se men vill helst få tag på takbelysning men allt är av intresse. Såg för ett tag sedan några ute på blocket.se men dessa försvann.
Finns det någon som kan hjälpa mig?
Håller just nu på att renovera en gård från 1829 och ska bygga till en uthus länga för garage och förråd. Man vill ju inte vara sämre än att garaget också görs i trogen gammal stil motsvarande garage/stall från ca 1910 när bilar börjar komma osv.
Därför letar jag dels inspiration (bilder mm) på tillbyggnader från den tiden eller är det någon som gjort det jag tänker göra och kan ge lite tips? Dels letar jag efter inredning till garaget som ofta är svårt att få tag på då det verkar slängas på tippen... En viktig detalj för mig är belysning och jag har snöat in på ASEAs och Sieverts Kabelverks fina industrilampor som fanns i parti och minut men som tyvärr ofta följer med grävskopan ned i marken när de river.
Klistrar in några bilder på väggbelysning (fotograf John Eklund, www.elmuseum.se men vill helst få tag på takbelysning men allt är av intresse. Såg för ett tag sedan några ute på blocket.se men dessa försvann.
Finns det någon som kan hjälpa mig?
Jag har några som suttit på Hälleforsnäs bruk, men dom ska jag ha själv
Såna här lampor är ju rejält trendiga just nu så det blir dyrt och svårare för oss entusiaster att hitta. Ett sätt är att försöka prata med någon på nån firma som gör installationer i industrimiljöer om att rädda undan armaturer när de installerar nytt.
Ett amerikanskt ställe som har sånt här är: http://www.barnlightelectric.com/
Jag har inte köpt något därifrån men utifrån bilderna ser det ju bra ut och är USA-tillverkat vilket borde betyda bra kvalitet.
Lycka till med projektet, låter kul. Jag är inne på något liknande även om jag har lite nyare hus och mer siktar på efterkrigstid, ska försöka få ihop tid och pengar till att åtminstone börja i år. Det finns ett amerikanskt garageforum som jag brukar hänga på ibland. Det är mest moderna byggen men dom går i igång på alla V8-orna när någon visar upp snygga vintagebyggen. Lite inspiration kan man också få där mellan varven, även om det mesta är helt åt ett annat håll. www.garagejournal.com
Ett amerikanskt ställe som har sånt här är: http://www.barnlightelectric.com/
Jag har inte köpt något därifrån men utifrån bilderna ser det ju bra ut och är USA-tillverkat vilket borde betyda bra kvalitet.
Lycka till med projektet, låter kul. Jag är inne på något liknande även om jag har lite nyare hus och mer siktar på efterkrigstid, ska försöka få ihop tid och pengar till att åtminstone börja i år. Det finns ett amerikanskt garageforum som jag brukar hänga på ibland. Det är mest moderna byggen men dom går i igång på alla V8-orna när någon visar upp snygga vintagebyggen. Lite inspiration kan man också få där mellan varven, även om det mesta är helt åt ett annat håll. www.garagejournal.com
Redigerat:
Klicka här för att svara


