Byggnadsvård
Sommartorparn: Skulle avråda från husfix eftersom det blir stenhårt. Den gamla putsen är porös. En tumregel med putslagningar är att laga med samma eller mjukare material än som sitter uppe . Inte med ett hårdare. Blir sprickor.
Elslipborsten: Problemet är att vinkelslipen är för tung för att klara av att hålla med en hand (den andra behövs för att hålla sig kvar på stegen på taket). Elslipborsten väger bara drygt 1 kg och dess form gör att man kommer åt rosten i alla falsar på plåttaket.
edanon: Hittade en del förslag gällande läggning med fris här på forumet
Alfredo: Ett tips är att när du börjar bli klar, innan ytbehandlingen, fukta ytan väldigt lätt (tänk fuktig trasa) för att framkalla fiberresning. Sen när det torkat slipar du lite till. Eventuellt upprepar du det hela någon gång beroende på hur galet pedantisk du är. ;)
Larsa: Kolla Habos katalog. De flesta järnhandlare kan hämta hem från dom.
linusab: ZENOLIN heter det! Jag lyckades hitta på zinkolin från dörrkarmen till datorn, klantarsel! :screwy:
magnusk750: Instämmer i stort i vad de andra sagt. Med stor sannolikhet så går det bra och sitter kvar snällt, gör det inte det så blir det ett spännande jobb att ta ner och göra om. Dom målare jag har pratat med om det här har inte haft något bra sätt att testa i förväg om en befintlig limfärgsyta tål ommålning med latex.
Fjäril: Hej på er, Just nu håller vi på att byta ut vårt torps utvändiga panel. Längs ena gavelväggen har det urspungligen suttit panel på två tredejedelar, resten utgör baksida av en större bakugn. Det är "lera" med synliga stenar... Någon som har tips på vad vi bör göra där? Tack!
Yrrol: Stort tack för bilder och text, peppande för mig som står inför liknande projekt nu i sommar. En fundering. Jag fick rådet att hälla singel runt plinten. Detta nämns inget här. Täckte ni hålet med jord igen? Nyfiken på om singlet skulle ligga i botten eller om man skulle fylla hela vägen upp. Känns ju som om plinten får lättare att råka röra på sig om det är singel istället
motives: [citat] Tack! Mitt räcke är byggt av skråspikade 45 reglar (i stolparna) och sen en överliggare a 120x20 Hållfasthetsexperterna fasar men hittills har det då hållit bra för diverse klättringsexkursioner av både vuxna och barn :)
_bystrom_: [citat] Pigmenten spelar absolut en stor roll, som exempel kan nämnas umbrorna. De hjälper till med oxidering bättre än övriga. Andra pigment ger mindre mängd mattfläckar osv. De bidrar med egenskaper, inte bara kulör. Jag vet att vissa tillverkare haft bekymmer med tillgången på rätt olja också, vilket kan bidra till att du upplevt problem på senare tid. Det har blivit en variation
arkTecko: Gipsputs kan nog fungera med förresten, det andas om du inte täcker det med en tät färg. Fast det blir inte lika fint som kalkbaserad finputs (tycker jag!)
Macarus: Ser väldigt trevligt och genuint ut. Skulle råda dig att vara väldigt försiktig i uppfräschningen för att bevara nuvarande känsla. Nog svårt att vinterbona utan att kraftigt ändra karaktären på boden. Invändigt skulle jag först och främst bara skura allt ordentligt och städa ur. Drag kan tätas med lindrev. Väggarna ser ut att vara pappspända. Det kan du med fördel göra på
Nybyggarn: Vindduk tror jag du menar, används normalt som vindtätning istället för utegips eller asfaboard utanpå isoleringen när man bygger en regelvägg. Borde finnas på närmsta bygghandel.
_bystrom_: [citat] Lite beroende på hur ev. foderprofil ser ut, och hur pass vågig smygen är. Men absolut, mindre ojämnheter kan man slipa bort.
Joaroo: Hej, Håller på att renovera sista delen i vårt hus och har hittat en "skalvägg", troligtvis är det en gammal öppning som har fyllts igen. Den inre väggen har har byggts upp med lersten och blandad stockar och grenar. Hur går jag bäst tillväga? mura upp en ny skalvägg med leca och fylla hålrummet med lecakulor? När jag rev väggen såg jag även att bjälken som takstolarna vilar på
bondfia: Kallskafferi med jordrör? Hur då? Jag vet att jag är seg, jag har inte börjat med projektet ännu... Men en isolerad lucka kanske kunde fungera...dock hade det varit kul om hela skafferiet var svalt...
dengroth: [citat] Lustigt, har idag inhandlat gerflormattan. Jo - jag hittade den själv efter lite letande, det var den enda jag rutiga jag kunde hitta. Enligt matthandlaren är Gerflors mattor tjockare och av bättre kvalitet än Tarketts, vilket min mattläggare rekommenderade. Funderar på om han har procent hos Tarkett, eller kanske troligare att han tycker att rutigt är besvärligt att lägga. Vi
GeBe: På min familjs stuga, från samma period och med samma konstruktion, så tyckte timmermannen att syllen kunde få ligga kvar, så länge minst hälften av den ursprungliga stocken är frisk. Lösning blev alltså att ta bort ruttet material från syllen, byta de panelbrädor som var ruttna och byta vattbrädan. Är mer än hälften av syllen angripen lokalt gick det bra att byta just där, vill
Hermes: Nacka byggnadsvård brukade åtminstone tidigare alltid ha ett antal wc exemplar med kopplad cistern eller högspolande. Tänk på att till högspolande kanske ni bara behöver vilken stol som helst, någon passande sits, och vilken väggcistern som helst, och så får rörmokaren göra t.ex. ett kopparrör som passar, dvs att leta efter en komplett kan bli en senväg...
seniorkonsult: Oj, observerade inte att det var ett jättegammalt inlägg....
BMW fahrer: [citat] Varför vill tidskriften inte leverera en kopia av artikeln?... Som företag är man skyldig att arkivera i 10år (bokföringlagen) - gör ett antagande, utan att veta, att man som publicist har ett lagringsansvar för det man publicerat de senaste 10 år enligt motsvarande regelverk. Hoppas jag har rätt i mitt antagande - skulle jag ha det, så har du starkt underlag att ifrågasätta
Anders_Roslagen: Så sant. Dessutom sjukt vackert. Det kan ditt golv bli också.
magnusk750: Om det är dränerat så är det kanske inte så mycket mer att göra än att leva med situationen. Är det egentligen så fuktigt i murverket att det är någon fara för teglet? Har du mätt fukthalten? Jag minns inte själv ur huvudet men det finns nog riktvärden för hur mycket fukt en tegelmur tål ungefär. Skulle kunna stå i någon av 'Kalkputs' böckerna. Jag föreslår att du putsar
magnusk750: [citat] Ja, grundmålar man så stoppar man den lätta åldringen av träet som vi är ute efter. Sen är det väl i o f s ändå en fördel att olja ändträ och då kommer det ju lite olja även på nedersta delen av yttersidan också men det är nog en bieffekt man får leva med. Den stora rädsla som finns för att lämna trä omålat har nog sitt ursprung i undersökningar som gjordes för
AstaS: Jag har gått en kurs i att sätta om kakelugnar och det är inte omöjligt alls att göra det själv, men det är smutsigt och man måste vara noggrann. Här är en sida där man kan läsa om hur det går till.
gladasnickarn: Precis gipset kommer jag att hoppa över. Men det var nog bara med i tipset med tanke på att han beskriv sitt badrum osv...