Hej! Har en betongtrapp som börjar bli väldigt sliten som det är dags att renovera/fixa! Kruxet är att jag inte vet riktigt vad jag ska göra med den! Har funderat på att klä in den i trä men vet inte hur bra det håller plus att den blir väll väldigt hal av regn och snö?.Den används flitigt varje dag av alla i familjen stora som små!.Är det nån som har nått bra tips? Skulle uppskattas mycket!. Mvh
 
En bild skulle nog underlätta bedömningen..
 
Kommer strax!!
 
Den har spruckit och så har det lossnat lite små bitar längst ut på stegen! ImageUploadedByByggahus.se1376334844.352242.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1376334863.383562.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1376334879.724797.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En möjlighet skulle ju kunna vara att slipa den slät och lägga ett frosttåligt klinker med lite grövre struktur ex granit.
Frågan är bara hur mycket fukt det finns bakom trappan? Finns det någon dränering runt? Det ser ut som att det har trängt ut en del vatten genom betongen.
 
Japp det ligger dränering längs stödmuren men vet inte vilket skick den är i! Själva stödmuren löper längs hela framsidan och den visar inga tecken på fuktskador!
 
Ja klinker skulle ju faktiskt kunna vara ett alternativ!
 
Måla den skulle ju kunna funka, men den blir ju inte mindre hal av det.
Såg förresten att bauhaus hade granitklinker för 79kr/kvm som skulle vara frosttåligt.
 
Tvätta trappan, om den är smutsig så att du lättare ser om den har småskador eller sprickor. Knacka lätt på trappan med en hammare för att höra om betongen har släppt eller inte. Om ljudet är ihåligt så har betongen släppt och den ska huggas bort. De skadade delarna ska lagas med lagningsbruk. Det finns olika lagningsbruk, t.ex. Finja Bemix. Prima där du ska laga med bruk. Primer säljs ofta av försäljaren av lagningsbruk. Om du ska fylla på med ett tjockt lager bruk se då till att borra hål och skruva fast skruvar. Detta för att armera bruket. Några timmar efter tas överflödigt bruk bort, med t.ex. betongslipsten. Klart! Om så önskas kan man måla trappan med epoxibaserad färg.
 
Har funderat på att måla men blir för halt skulle jag tro!. Hitta en sida där dom fixar betongtrappor verkar intressant men dom verkar bara hålla till i Stockholm och är säkert svindyrt!! Har ni hört om detta förut ? http://www.betongtrappa.se/
 
Jag tänkte anlita dem och väntar på en offert. Min trappa är betydligt sämre och det ska kosta typ 15 000 kr efter ROT. De gjorde entrétrappor på två grannhus på vår gata i sommar och det ser bra ut och är totalt halkfritt, men hur det håller efter några år vet ju inte jag.

De lagar alltså upp trappan med fiberbetong, lägger på härdplast, lägger glasfibermatta i plasten, brer på ett lager plast till och strör på krossad granit så att det fastnar i plasten.

Deras gubbe hävdade att fogarna släpper in vatten om man klinkrar trappan, epoxifärg blir halkigt och att bara deras system är jättebäst såklart.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Deras gubbe hävdade att fogarna släpper in vatten om man klinkrar trappan, epoxifärg blir halkigt och att bara deras system är jättebäst såklart.
. Såklart ;). Har du ungefär en lika stor trapp ?
 
I nästa nummer av Gör det själv skall de bygga en källartrapp betongblock, kanske vore något :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.