Hej,
Jag ska beställa ett skorstensskydd. Jag har hört att om man monterar ett skydd över skorstenen, så vid vissa väderleksförhållanden då man eldar så kan rök sugas ner i en skorstenskanal och komma in i huset. Det finns ju rökrörsförlängningar, men problemet för mig är att vår skorsten har 6 kanaler och 4 av dem är rökkanaler. Hur skulle ett sånt skydd se ut om man vill gardera sig mot att få in rök i huset?
Måste jag montera 4 rökrörsförlängningar då?
Så här ser vår skorsten ut:
http://www.ladda-upp.com/bilder/82360/skorsten
Mvh
Anders
Jag ska beställa ett skorstensskydd. Jag har hört att om man monterar ett skydd över skorstenen, så vid vissa väderleksförhållanden då man eldar så kan rök sugas ner i en skorstenskanal och komma in i huset. Det finns ju rökrörsförlängningar, men problemet för mig är att vår skorsten har 6 kanaler och 4 av dem är rökkanaler. Hur skulle ett sånt skydd se ut om man vill gardera sig mot att få in rök i huset?
Måste jag montera 4 rökrörsförlängningar då?
Så här ser vår skorsten ut:
http://www.ladda-upp.com/bilder/82360/skorsten
Mvh
Anders
Hej,
Jag undrar om denna modell skulle göra att draget blir så pass bra, så att rökens rundgång skulle förhindras. Jag tänkte att man skulle sätta ett rör på skorstensskyddets lock, men röret ska sluta i linje med locket. Borde inte det förbättra draget så att röken far bort från skorstenen? Tacksam för synpunkter.
Här är en modell...
Mvh
Anders
Jag undrar om denna modell skulle göra att draget blir så pass bra, så att rökens rundgång skulle förhindras. Jag tänkte att man skulle sätta ett rör på skorstensskyddets lock, men röret ska sluta i linje med locket. Borde inte det förbättra draget så att röken far bort från skorstenen? Tacksam för synpunkter.
Här är en modell...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh
Anders
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Vet inte men en plåtslagare kanske kan svara på det. Tycker personligen att en kupa iform av en tunnel passar gamla hus bra...
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Eldar du mycket till och med värmer upp huset med att elda så behövs inge skydd när man har så många rökkanaler kan det till och med bli problem. Skorstensskydd fanns aldrig förr har kommit till för måna eldar inte längre och skorstenarna blir då förstörda.
Tack för svaren!
Nej vi eldar inte så ofta. Vi installerade jordvärme för snart ett år sen.
Skulle det bli bättre drag med en kupa än ett platt skydd om man sätter ett dragrör på locket för att förhindra rundgång?
Mvh
Anders
Nej vi eldar inte så ofta. Vi installerade jordvärme för snart ett år sen.
Skulle det bli bättre drag med en kupa än ett platt skydd om man sätter ett dragrör på locket för att förhindra rundgång?
Mvh
Anders
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Anders12 skrev:
Vissa säger att skorstensskydd ger bättre drag och vissa säger att det försämrar drag. Jag tror inte det blir bättre dra antingen likvärdigt eller sämre. Sen vilket typ som är bäst är jag osäker på men en "kupa" är ju den vanligaste.
Klicka här för att svara