5 879 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Återanvända maskstungna golvbrädor.
Håller på och gör om ett golv i traditionell krypgrundsteknik. Blindbotten och bjälkar är bortom räddning och byts. Gräver ut marken, lägger plast, grusar osv. Så långt är allt ok. Ett problem är dock golvbrädorna. Gamla fina med trevlig patina, vill återanvända men dom är verkligen på gränsen. Finns en del maskätna partier, vilket går att laga i, men det finns också några ställen med aktiv mask i som lämnar högar efter sig. Jag står som Milou mellan byggnadsvårdsguden och byta utdjävulen.
Någon som har lyckad erfarenhet av att behandla med Boracol och verkligen få död på krypen? Hur gjorde ni det i så fall? Har inte tillgång till Anticimex eller motsvarande där huset finns så jag måste fixa behandlingen själv. Får tag på Boracol 20, skaffa mask och gummihandskar och börja pensla alla brädor från alla håll många gånger om?
Någon som har lyckad erfarenhet av att behandla med Boracol och verkligen få död på krypen? Hur gjorde ni det i så fall? Har inte tillgång till Anticimex eller motsvarande där huset finns så jag måste fixa behandlingen själv. Får tag på Boracol 20, skaffa mask och gummihandskar och börja pensla alla brädor från alla håll många gånger om?
Kolla noga de angripna partierna så träet inte är mjukt. Det kan finnas en orsak till att vissa partier är mera maskangriona än ändra: trämasken föredrar rötangripet virke.
Jag är själv nyfiken på vilka svar du får. Om huset kommer vara bebott och uppvärmt lär maskarna flytta ut självmant. Men om det är ett ouppvärmt torp så är det svårare få bukt med angreppen
Jag är själv nyfiken på vilka svar du får. Om huset kommer vara bebott och uppvärmt lär maskarna flytta ut självmant. Men om det är ett ouppvärmt torp så är det svårare få bukt med angreppen
Vi får se hur det utvecklar sig. Jag funderar på att skaffa en bit hängränna, plugga ändarna, fylla med Boracol och bada varje bräda en liten stund. Huset är bebott hela tiden men eftersom jag bara har kakelugnar och inte har eldat vissa rum riktigt kontinuerligt så har inte de ca 10 grader som det här rummet hållit i snitt på vintrarna riktigt lyckats hålla maskarna borta. T o m i köket som är det rum där jag har elvärme när jag är borta så har det då och då varit någon liten mask framme och gnagt har jag kunnat se. Innan jag flyttade in var det en ouppvärmd farstu som dom dessutom lagt plastmatta i som verkar ha varit perfekt maskklimat och därifrån har dom gjort utfall ut i andra delar av huset. Vartefter jag renoverat så har det successivt blivit mindre men inte helt bra ännu.
Att köra avfuktare kan hjälpa upp problemet. Har själv ett gammalt hus med trämask. Angreppen minskade väldigt sedan jag börjat köra avfuktare sommarhalvåret när huset står stängt.
Hur bra är det för hälsan att ha boracol på golvbräder där man rör sig dagligen , kanske går barfota?
Hur bra är det för hälsan att ha boracol på golvbräder där man rör sig dagligen , kanske går barfota?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Hälsan och Boracol... mmm, jo, det är en aspekt att tänka på, eller låta bli att tänka på... Jag kommer att täckmåla golvet efter behandlingen vilket stänger in en del.
Återkopplar lite. Tyvärr blev det nya golvbrädor. Jag tittade igenom de gamla en gång till och såg att det också fanns skador efter en svamp som är nära släkting med äkta hussvamp (analys är gjord på svampen men jag kommer inte ihåg nu i huvudet vad den exakt heter). Det tillsammans med att det fann en hel del ställen med omfattande maskangrepp + cirka fem av 28 brädor med aktiva maskangrepp gjorde att jag bestämde mig för att byta golvbrädorna. Fanns också aktiv mask i en timmerstock. Där har jag sprutat Boracol flera gånger. Låter sig inte bytas ut i brådrasket och jag vågade inte lita på att masken skulle försvinna bara av att det blir torrare och varmare. T o m på en innerdörr hittade jag spån från mask trots att huset är bebott året runt. Dom är seglivade tyvärr.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden