Jag har snickrat egna garageportar av slagportstyp, nu letar jag efter nåt lämpligt lås att montera in.
Då garaget sitter ihop med ett gammalt uthus vore det bra klassisk lösning.
jag har letat efter fallbomslås, skjutreglar med hänglås men jag hittar inget som hoppar ut.
några ideer?
/ATW
Då garaget sitter ihop med ett gammalt uthus vore det bra klassisk lösning.
jag har letat efter fallbomslås, skjutreglar med hänglås men jag hittar inget som hoppar ut.
några ideer?
/ATW
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Snygga dörrar!
Finns det en vanlig dörr in?
Då kan det väl räcka med en "dörrbom" på insidan.
Så här ungefär:
Kanske inte den snyggaste.
Det borde ju vara en bom i trä, men jag hittar ingen bra bild just nu.
Finns det en vanlig dörr in?
Då kan det väl räcka med en "dörrbom" på insidan.
Så här ungefär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske inte den snyggaste.
Det borde ju vara en bom i trä, men jag hittar ingen bra bild just nu.
Redigerat:
Ingen annan dörr in för tillfället, jag skulle nog vilja ha en lösning som gör att man kan öppna från utsidan utan alltför stort besvär.
När det gäller säkerheten (tjuvar) är jag inte speciellt oroad utan är nöjd om man kan hålla bort en del tillfällighetsbovar.
/ATW
När det gäller säkerheten (tjuvar) är jag inte speciellt oroad utan är nöjd om man kan hålla bort en del tillfällighetsbovar.
/ATW
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ta en bit plattjärn modell tjock o bred , fäst den i dörr 1 med 2st genomgående vagnsbult som är släta utåt och muttrar på insidan (den ska överlappa dörr 2)
På plattjärnet i överlappningen på dörr 2 gör du ett rektangulärt hål (borra 2st hål skär med vinkelslip i mellan) .
I dörr nr 2 gör du en egentillverkad bygel (som ett U) tex. av en gängstång fäst denna med mutter på insidan av dörren.
Den ska passa in i det rektangulära hålet på plattjärnet...
När du stänger dörren med platt järnet går bygeln genom och du kan sätta dit ett hänglås.
Hoppas du förstår min dåliga beskrivning.
På plattjärnet i överlappningen på dörr 2 gör du ett rektangulärt hål (borra 2st hål skär med vinkelslip i mellan) .
I dörr nr 2 gör du en egentillverkad bygel (som ett U) tex. av en gängstång fäst denna med mutter på insidan av dörren.
Den ska passa in i det rektangulära hålet på plattjärnet...
När du stänger dörren med platt järnet går bygeln genom och du kan sätta dit ett hänglås.
Hoppas du förstår min dåliga beskrivning.
Nån slags skjutregel blir det i första dörren och sedan en låsning av den andra.
Om det inte blir ett lås så blir det nåt liknande som Micro föreslog.
Jag får fundera lite till och återkomma, jag har precis åkt tillbaka till Brasilien (jobb) så mina funderingar har god tid på sig att mogna tills nästa år då jag åker hem igen.
för tillfället är dörren ihopskruvad med en 2x4" på baksidan och vill nån titta in görs det enklast via hålen på sidan om dörren.
/ATW
Om det inte blir ett lås så blir det nåt liknande som Micro föreslog.
Jag får fundera lite till och återkomma, jag har precis åkt tillbaka till Brasilien (jobb) så mina funderingar har god tid på sig att mogna tills nästa år då jag åker hem igen.
för tillfället är dörren ihopskruvad med en 2x4" på baksidan och vill nån titta in görs det enklast via hålen på sidan om dörren.
/ATW
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden