Oldboy
Oldboy: Vill du behålla utseendet som det är ("gammalt patinerat"), el vill du fräscha upp? Sprickor lagas med trälim, och torka bort det som tränger ut ur sprickan, (med fuktad trasa), när du tvingar ihop dem. Att bättra med färgmatchad lack känns som ett evighetsgöra om det är mer list än den lilla stump du visar på bild. Kanske blir det acceptabelt genom att bara lägga på ett nytt lager
1 svar · 6,4k läst
·
V
vectrex: Ser ut som kvistfri furu och troligen lackat, men svårt att se.
1 svar · 3,8k läst
·
S
studiomannen: Testa svenskagrindar.se
12 svar · 12,4k läst
S
Sister ray: Tack! Jag lämnar nog ångan till en annan gång. Det visade sig att tapeten släppte i stora delar när jag sprayade på varmt vatten. Panelen under verkar inte ta stryk av vattnet, ännu :)
12 svar · 6,8k läst
·
M
Macarus: På inte så smutsiga golv kan man också bara våttorka med mopp med ganska svagt såpvatten. Fast man bör fortfarande skölja och ta upp smutsvattnet efteråt :).
2 svar · 2,9k läst
tullemannen
tullemannen: Rätta mig om jag gör fel, men tycker det passar under bra Byggnadsvård. Ulla Skoog ägnar stor del av sitt sommarprat åt att prata byggnadsvård. Rätt skönt att höra någon som inte bara pratar om sig själv på ett narcisstiskt och skrytsamt vis. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/592631?programid=2071#
0 svar · 1,6k läst
O
MaxPax: [citat] Inte mer än tjockleken på putslagret. Beroende på vilken produkt du använder så bör man, om det blir för tjockt, lägga i i omgångar. Är det jättedjupt kan man mura i med lecabitar, men på din bild ser det inte allt djupt ut. Dock är det nog fortfarande fuktigt och därmed lämpligt att åtgärda dräneringen.
5 svar · 2,4k läst
·
L
LAnsgar: Tack. Har skickat ett mail till dem med frågan :) Hittade för övrigt typen av ventil på Gyllenhaks byggnadsvård i Moholm, ifall jag tvingas byta ut någon funkar det men tyvärr säger det inte hur ramen är uppbyggd på just mina.. :)
3 svar · 3,4k läst
·
Oldboy
Oldboy: Kanske kan en lätt slipning (ruggning av ytan) av shellacken minska det blanka genomslaget i den färdiga färgen?
4 svar · 2,6k läst
K
SBH: lägg inägg på ett ställe. finns folk som vill svara så ser dom ditt inlägg vilken forumdel du än väljer bara titta i senaste tilläggen eller obesvarat
1 svar · 1,1k läst
TheGambler79
TheGambler79: [citat] Hej, Försök att halvolja det virke som behöver fräschas upp, blanda rå linolja och terpentin 50/50 och pensla på flödigt till träet inte suger längre. Sen värmer du försiktigt med varmluftspistol så du ser att det bara precis bubblar upp till ytan igen, då tränger oljan ner på djupet och du får ett fint skydd. Alternativt ännu bättre är om du kan förvärma oljan till
4 svar · 3,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag vågar inte föreslå någon mer exakt färg, men något mörkt tycker jag definitivt krävs. Dvs inte vitt, ljusgrått osv. Till dessa mexitegelhus var det nästan alltid mörkbrunt, och det är nog ingen slump, om man säger så. :)
5 svar · 2,7k läst
·
pjapen
pjapen: trekant på vinden kunde varit en bra gissning men min är fackverksbalk. sen har du en dragstång som fördelar ut lasten till upplagen, hittade en bild på motsvarande, tycker att vippning är överhängande och den borde ha stöd från sidorna men de var ganska kluriga förr. även om jag tycker att balken är lite i vägen för inredning och även fönstret. [bild]
1 svar · 3,0k läst
·
S
Sekelskiftesfantast: Intressant tråd. Jag tror det är oerhört individuellt för ett gammalt hus hur mycket det drar och hur förutsättningarna ser ut. Sophie har troligen inte originaldragning av radiatorer? Jag upplever att det finns en lite övertro på det här med att grundkonstruktionen är formidabel bara man vårdar den. Vårt hus är formidabelt men kanske i energispartänk - flaggfönster är tex inte
65 svar · 18,8k läst
A
academia: På bilden kan man inte se något som liknar fibrer, så det är säkerligen inte rå asbest iaf. (som man ibland i enstaka fall använd som isolering under golv och även på vind och i vägg, dock ovanligt i Sverige tror jag). Om det innehåller asbest, kan du dock bara ta reda på genom analys. Det "lutar" väl dock åt att inte innehålla asbest, med tanke på med tanke på husets ålder som
5 svar · 3,1k läst
·
sy97jgu
sy97jgu: [citat] Tack för länken Åsa, vi behöver en lite mer "slät/exakt" garderob för att det skall passa in =) Se bild nedan på en garderob bredvid. Mvh Jan [bild]
2 svar · 4,3k läst
·
Sophie
Sophie: Jag har ingen erfarenhet av äggoljetempera men den blir också tålig och blir avtorkningsbar men den behöver några veckor på sig att härda helt. Den torkar snabbt men är inte genomhärdad förrän efter några veckor.
10 svar · 3,3k läst
Saxpy
Saxpy: 5st obehandlade flaggfönster efter förlaga 17x10(specialmått) för runt 42kkr om jag minns rätt.
2 svar · 2,7k läst
mmmmagnus
mmmmagnus: Trapphuset var kallställt. Saknas även isolering i golvet. Brädorna är spontade men kraftigt väderbitna med med rejäla sprickor och glipor (och oerhört vackra) efter 100 år. Det blir nog en utvändig rivning ändå...
2 svar · 1,8k läst
·
J
jokke_leijon: Ahh - kanske skulle borra något dräneringshål i underiggaren i spåret där gallret sitter! Tack för svar!
2 svar · 2,6k läst
·
Exostor
Exostor: Vilken typ av golv är det? Trägolv? Är det lackat? Oljat?
1 svar · 1,1k läst
V
ValterP: Rätt, Gammelerik!
5 svar · 2,2k läst
V
5 svar · 2,2k läst
V
ValterP: http://www.lansstyrelsen.se/skane/SiteCollectionDocuments/Sv/miljo-och-klimat/verksamheter-med-miljopaverkan/miljosamverkan/projekt-rapporter/slutforda-rapp/Olika_uppvarmnings_alternativ1.doc
7 svar · 3,1k läst
S
sparcraft73: Vi håller på att renovera ett 20talshus och behöver ersätta stuckatur o gamla listdetaljer. Vart kan man köpa sånt? Mvh Claes [bild]
0 svar · 1,5k läst
·
hajof70
hajof70: Okej'rå.... ;) Fast det blev ett fasligt pillande för att få in kittet i de små springorna och samtidigt få en slät yta att måla på....Men nu ska det väl hålla några fler år hoppas jag
2 svar · 1,1k läst
S
Anonymiserad 135652: Jag har tätat något med kitt och sedan målat. Ser dock att det spruckit upp något på södersidan men jag får göra likadant igen, håller bort det som kommer. Annars så är ju fönster en utsatt del och där ofta rötskador uppstår!
2 svar · 1,6k läst
Sophie
Sophie: Nej hon menar nog zink som var vanligt förr. 😊
13 svar · 4,7k läst
·
H
huggan: 5 ton räcker gott. Det viktiga är inte vad för nån bara att det står bra när ni höjer.
4 svar · 2,5k läst
·
larsbj
larsbj: Det går oftast att göra något av byggnader med eftersatt underhåll. Och det låter inte så allvarligt i ditt fall. För att du ska få Mer konkreta svar här behövs nog lite bilder
1 svar · 975 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.