Väggarna är murade med långsidan i väggens längdriktning men där ligger dubbla stenar utan luftspalt.

roland53 skrev:
Jag gjorde samma manöver för ca 10 år sedan i ett hus byggt 1912.

Jag göt nya golv och därefter murade en ny innervägg av 9 (eller var det 12?) cm lättbetong.

Originalet bestod av 2 halvstens mur med luftspalt emellan.
Den nya innermuren murade upp med ytterligare luftspalt mot tegelmuren men förankrad i yttermuren med "murankare" (kramlor) och även armerringsjärn var 3:e skift.
Resultatet blev mycket bra, både ur energisynpunkt och boendekomfort.

Jag tror du gör ett misstag att inte ha bruk i stötfogarna. Det gäller att få muren så tätt som möjligt. Stillastående luft mellan yttermuren och innermuren fungerar som ett isoleringslager.
Till viss del så kompenseras/elimineras "öppna" stötfogarna om du putsar innerväggen.
Jag tror att man får mer köldbryggor om man murar stötfogarna än om jag inte murar och putsar innerväggen istället.
Kan dock ha fel.

Andreas Rosenkvist skrev:
Jag tror att man får mer köldbryggor om man murar stötfogarna än om jag inte murar och putsar innerväggen istället.
Kan dock ha fel.
???. Det är ju inte muren som sådan som utgör den huvudsakliga isoleringen. Det är luftspalter (stillastående luft) eller annan isolering som tar hand om den saken.
En mur är till för stabiliteten och eventuellt att bära upp något, takstol el. dyl.
I ditt fall förstår jag att du vill ha en innervägg i ungefär samma material som ytterväggen, och det tycker jag är ett klokt beslut, men du behöver ju inte göra den sämre än nödvändigt nu när du har chansen.

Det är klart att murbruk har sämre isoleringsvärde än t.ex lättklinker men då skulle du ju skippa även fogarna mellan skiften :wow: om du skulle undvika köldbryggor.
Stötfogen är en del av murens hållfasthet. Jag har sett att en del skippar stötfogarna, men då får man också en svagare mur.
I synnerhet när du murar med 9 -or så behöver du all stabilitet som du kan få.

Om du vill undvika murbruksfogar så kan du som alternativ mura med lättbetong och tunnfogslim. Då får du minimal tjocklek på fogarna.

Redigerat:
Då är det lika bra att slänga på bruk på stötfogarna också:)

• Gilla
roland53
  • Laddar…
harry73
roland53 skrev:
TS försöker nog beskriva en mur med 2 halvstens tegel. Det är väl det mest förekomma. ? :x
Precis, har den samma bredd som en tegelstens bredd är det en halvstens vägg, har den samma bredd som en tegelstens längd är det en enstens väg. Tvåstens behöver man inte i vanliga bostadshus, men t ex kyrkor kan ha flera stens bredd.

Ett alternativ för TS hade varit att tilläggs isolera på utsidan. De behåller man den befintliga väggen på insidan och drar nytta av värmelagringskapaciteten. Sen åtgärdar man inte bara vardagsrummet, men också resten av huset, och man undviker köldbryggar vid innerväggar.

harry73 skrev:
Ett alternativ för TS hade varit att tilläggs isolera på utsidan. De behåller man den befintliga väggen på insidan och drar nytta av värmelagringskapaciteten. Sen åtgärdar man inte bara vardagsrummet, men också resten av huset, och man undviker köldbryggar vid innerväggar.
Ja, för isoleringens skull kan man göra så, men nackdelarna enligt mitt sett att se är;

- att fönstren kommer längre in i muren och det får ett lustigt utseende såtillvida att man inte samtidigt flyttar ut fönstren i den "nya" fasaden.
- om man nu har en vacker tegelstensfasad så går man miste om det "kulturvärdet" samt enligt mig så sätter det ner värdet på huset om man putsar (=mer underhåll) istället för en tegelfasad.
- man måste vara försiktig så man inte drar på sig mer underhåll genom en putsad fasad jmfrt med tegelfasad
- inte ger sig på en "modern" konstruktion a´la enstegstätning - kan medföra andra problem även om stommen i detta fallet är en tegelvägg så är det dumt att ta risken; "better safe than sorry"....

Utvändig isolering är något jag har tänkt på. Dock hatar jag när fönsterna sitter 15 cm in i väggen.

Jag har en putsfasad nu så ett alternativ vore att knacka ner den 6-7 cm tjocka putsen, slamma väggen så den blir vindtät och isolera med 5 cm tjocka skivor och sen 1.5-2 cm puts på dom. Då får man bara en liten tjockare fasad men bara 50mm isolering, hur mycket kommer den isoleringen att hjälpa?

harry73
TS tegelstensvägg är inte lämplig för att ha synlig på utsidan, men om han vill ha en synlig tegelstensvägg är det ett bra tillfälle att sätta en ny vägg på utsidan med spalt med isolering. Sedan kan det vara bra att i alla fall se över fönsterna, och eventuellt flytta dom ut.

Men det blir såklart ett mycket större projekt

Tänkte komma med en liten updatering.
Är nu färdig muradvilket känns skönt men det har tagit längre tid än jag hade trott...
Håller just nu på med att putsa vilket går fortare.

IMG_20160313_111825.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde små hyllor i väggarna med tegelsten, så att man inte går miste om "känslan"

IMG_20160313_111636.jpg
Skapa konto

IMG_20160313_111658.jpg
Skapa konto

Sen började problemen komma. Rev ner gipsen i taken i hallen som angränsar till vardagsrummet, och hittade då en gammal trappuppgång. Dessutom var andra halvan av hallen betongbjälklag och var uppstöt av en vägg jag ville riva mellan hallen och vardagsrummet.
Fick bli att stämpa upp och lägga en bjälke extra i taken och stötta upp den med hjälp av en pelare som jag murade av tegelsten och den nya väggen jag gjorde av lättklinker.
En bild säger mer än tusen ord...

IMG_20160313_111802.jpg
Skapa konto

IMG_20160313_111717.jpg
Skapa konto

Det var allt för denna gången.

• Gilla
roland53
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.