Jag har en öppen spis i hörnmodell i mitt vardagsrum på bottenplan, i källaren har jag för tillfället vedpanna som är kopplad till skorstenen men inom ett år har jag dragit in fjärrvärme och kommer avlägsna pannan. Då funderar jag på att ta en kakelugn från en familjegård som bara står. Kakelugnarna är från minst 20-talet om inte äldre.
Går det att bygga om min öppna spis då och sätta in en av dessa kakelugnar?
Murstocken går efter väggen som barnköket och verkstaden står efter.
Tack på förhand!
Går det att bygga om min öppna spis då och sätta in en av dessa kakelugnar?
Murstocken går efter väggen som barnköket och verkstaden står efter.
Tack på förhand!
Det bör gå. Har du bärande fundament under spisen? Kakelugnar är tunga.
Du bör tala med den som kommer att besiktiga och godkänna ditt byte av lokaleldstad. Vore rätt trist att upptäcka efter att allt arbete är gjort att det inte blir godkänt...
Du bör tala med den som kommer att besiktiga och godkänna ditt byte av lokaleldstad. Vore rätt trist att upptäcka efter att allt arbete är gjort att det inte blir godkänt...
Ja jag skulle tro det, min tanke var att bryta av skorstenen och sätta in ugnen inne i väggen som finns där nu, så ugnen står "inne i väggen", frigör mer yta i rummet och det blir troligvis mer estetiskt. I sådana fall borde man kunna gjuta ett bra fundament under ugnen.
Det må vara hur estetiskt som helst men tekniskt blir det rent bedrövligt.
Kakelugnar är konstruerade för att stå fritt och avge värme åt alla sidor och ha rörelseutrymme för värmeutvidgning. Dessutom är de inte konstruerade för att bära vikten av skorstenen ovanför.
Dessutom skall en kakelugn helst gå att ta ned och sätta om när den har blivit utbränd utan att man behöver riva hela skorstenen.
Kakelugnen skall stå fritt i hörnet där öppna spisen är nu om den skall fungera.
Kakelugnar är konstruerade för att stå fritt och avge värme åt alla sidor och ha rörelseutrymme för värmeutvidgning. Dessutom är de inte konstruerade för att bära vikten av skorstenen ovanför.
Dessutom skall en kakelugn helst gå att ta ned och sätta om när den har blivit utbränd utan att man behöver riva hela skorstenen.
Kakelugnen skall stå fritt i hörnet där öppna spisen är nu om den skall fungera.
Jag antar att murstocken är till höger om öppna spisen i bild. Finns det fler eldstäder i huset? Om det inte finns några fler eldstäder i huset går det att helt ta bort befintlig skorsten och ersätta med en ny som är kompaktare och endast utgår från toppen av kakelugnen. Då kan kakelugnen stå där skorstenen nu går. Jag tycker att det låter som ett mycket dyrt sätt att öka rummets yta med en knapp kvadratmeter. Det låter som en avsevärt mindre åtgärd att riva öppna spisen och ersätta med kakelugnen, men låta befintlig skorsten vara kvar.
Klicka här för att svara