Råden du fått är bra. När det gäller lim så är det fyllningarna som inte får limmas. Trä rör sig mer tvärs fiberriktningen så de behöver kunna glida i ett spår i de tvärgående ramstyckena. Ramstycken kan limmas så mycket man vill.
Kanske har fyllningarna svällt för mycket vid något tillfälle och därigenom tryckt isär sammanfogningarna i underkant på gångdörren. Av den anledningen kan det vara en god ide att ta isär, för att kunna hyvla ner fyllningarna lite. Speciellt eftersom du tänker använda dörren ute. Har fyllningarna spräckt loss ramstycket en gång så kan de göra det igen.
På bilderna ser det ut som om limmet släppt redan så det borde inte vara så svårt. Det räcker att ta loss ena sidan. Gångjärnssidan ser bra ut. Rör inte om den sitter bra.
mvh Findus

• Gilla
Karlsson på taket
  • Laddar…
En bild ovanifrån (enkelt att fota) och en bild underifrån (svårt att fota där av kvalitén). Dörren står på låssidan

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Findus
Med fyllningar menar du då speglarna?

Speglar heter det också. Om man är petig så kallas det fyllningar när man klär en slät dörr och spegel när den är inlimmad som på dina dörrar.

Skall du göra ny karm? Byta lås?

mvh Findus

Tack då har jag lärt mig något nytt!

Tids nog blir det ny karm. Får se om det går att lämna in låset och få det renoverat samt nycklar tillverkade.

Varför skulle det inte kunna vara ytterdörrar? Det var ju väldigt vanligt att man hade sådana som ytterdörrar förr. Handtaget och låset tyder på att det är en ytterdörr. Man brukar även se det på att dörren är mer skadad nertill än på resten av dörren.

Ja det är viktigast att inte limma speglarna/fyllningarna men man bör inte heller limma resten eftersom man då gör det väldigt svårt att ta isär dörren i framtiden om det behövs.
Om dörren inte är ihopsatt med plugg så är det kilar in från långsidan i sammanfogningen. Det går inte att se på bilden eftersom där sitter så mycket färg. Man kan dock förstärka nertill med pluggar om man vill eftersom det redan delat sig där.

Äldre dörrar brukar inte vara limmade om inte någon redan varit på och renoverat dem en gång och då limmat.

Angående att de tvunget är fuktigare om de stått i en ouppvärmd lada stämmer ju inte. Ytterdörrar utsätts för mer fukt om de sitter monterade än i en ouppvärmd lada. Har renoverat många dörrar och fönster som står så och de är inte fuktiga, snarare väldigt torra. Vi förvarar våra reservfönster och dörrar så och det gör ingen skada och de krymper inte märkbart när man tar in dem.

Redigerat:
Bra poäng Sophie!

Jag pratade med han som sålde dörrarna till mig och han sa att hans hus byggdes 1904 på grunden där ett annat hus stod tidigare. Han gissade att dörrarna hörde till det huset som stod där tidigare. Det är ju förstås omöjligt att veta men kul kuriosa 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.