Byggnadsvård
Eva Darenius Asp: Hej - du skrev för några år sedan att du målat om IKEA-luckor (?) med linoljefärg. Höll det bra mot slitage od? Gjorde du grundligt underarbete innan du målade?
Sophie: Det var visst jag som startade den här tråden en gång i tiden för att försöka få svar på vad anledningen var till att inte använda gips. Jag tycker fortfarande inte att det är något fel att använda gips för det skadar inte huset. Däremot använder vi inte gips själva, vi pappspänner. Pappspänningen har många fördelar tycker jag. Den blir lika slät som gips, lätt att tapetsera
nino: Skulle tro att du slipar 2 rum om dagen själv Det brukar inte vara så dyrt att leja nån att slipa golven, 250-300/kvm före rot och Det är mesta dels arbetstid, slipat och lackat
heimlaga: Skall du ha fogskum i ett timmerhus så får du akta dig så det inte kommer ut ur burken. Det vill nämligen samla fukt i väggen och ställa till ännu mer röta efter vad jag hörde av en som hade provat och ångrade sig bittert. Själv har jag sett att det verkar släppa från stockarna efter en tid så det blir nya glipor(10-15 år).
Ann18: Har också lutat ett golv själv och det håller. Men nu ligger det där golvet där det ligger. Fick ett tips om annat märke som har vitolja, ska prova det på en planka. Tack
pelpet: Ofta sitter ju fönstren ovanför varandra på vån 1 och 2. Iståfall kan man gå rakt upp från krypgrunden till övervåningen med hårda kopparrör eller en kanal med PEX RiR vid varje fönster.
Snigla: [citat] Haha, ja det gäller att försöka hålla i byxorna.. med alla medel.. annars står man där med rumpan bar ;) Riskkonstruktioner har ju den tendensen, att ibland gå hur bra som helst.. och ibland misslyckas kapitalt :/ Vi har här (så vitt vi vet idag) paroc.. hmm.. stenull (? tror jag det är) överallt.. hmm.. ja.. överallt.. oavsett om det är klinkergolv, trägolv, eller
MissAnpassad: Snubblade på en ny programserie om byggnadsvård som ska sändas på SVT med början klockan 20.00 imorgon och tänkte att det kan intressera fler här. http://www.svtplay.se/det-sitter-i-vaggarna
Andreas_kalmar: färgen borde torka ändå på den tiden har du någon bild på en ruta?
gogu: För att vara väldigt obygnadsvårsmässig. Men svart silicon skulle väl funka för dig. Då syns ju inte möglet o du slipper måla. Annars funkar ju linolje kitt utmärkt med som sagt. Varför man inte vill ha silicon på träfönster är ju för det inte går att måla på.
gogu: Man gör aldrig rent penslar. Det är det som är det fina. Man ställer dom bara i en burk med rå linolja. Sen har man en uppsättning för vitt o en för färgat. Byter man tex mellan rött o grönt så får man ev tvätta ur det värsta först. Men oftast gör det inget om det kommer med lite fel färg i grundstrykningen. Jag har provat att tvätta men i tjocka penslar får man aldrig ur allt
gafsan: Vi har två boningshus, ett liggtimmer från 1896, bagarstugan. Ett snabbygge som rör sig mycket. Där blev det badrum på övervåningen med mattor. Det blev bra och vi ångrar oss inte. Träreglar överallt och termoträ som isolering. Halva golvet är reglat 30x30cc för tvättmaskin och torktumlare. Duschhörna utan lister och glasväggar. Utanpåliggande vattenledningar. Gammal, massiv
haavard: [citat] Se åtminstone till att det är reversibelt. Dvs. att när han, eller nästa ägare, vill ha den gamla stilen skall det vara enkelt att återföra byggnaden till det ursprungliga. (Mao. ska ni inte byta ut de gamla fönstren.)
heimlaga: Ett tips till nästa gång är att värma varje skruv med en stor lödkolv såp de är rejält varma då du skall skruva ut dem. Värmen gör att järnet lossnar lättare från träet. Om du inte äger en stor lödkolv går det att värma en bit skrotjärn i en brasa eller på en blåslampa och använda den som lödkolv.
NetNut: En undran, vitfärgen du använt och måla elementen med, är det elementfärg eller "vanlig" vit färg ? Sist jag målade element från "plåtrent" använde jag zinkfärg på burk, s.k. kallgalv, fäster bra och ger en bra grund till elementfärg.
Sommartorparn: [citat] Murare - ej målare! Du har du bra chanser att lagningarna blir gjorda med ett bruk som passar ihop med det som använts tidigare samt att målningen blir gjord med en färg som funkar ihop med putsen. Framför allt ska denna slags byggnad målas med en färg som inte stänger in fukt i väggen! Börja med att se över hängrännor, takrännor, fönstersmygar, dörrar, tak (framför allt
valter53: Linoljefärg och skumgummiroller fungerar utmärkt. Vi målar våra gamla handhyvlade innertak med sådana. Linoljefärg skall målas tunt och då är en skumgummiroller perfekt.
Österby: Stenarna sitter fast... Det vore ju skönt att slippa mecka med nya stenar... Kanske borde överge min överambitiösa plan och göra som du föreslår istället. Tack för råd och rekommendationer Claes, uppskattas verkligen.
P-plats: Samma här, vi har dränerat och sen knackat ner och fräst bort putsen upp över marknivå för att sedan putsa om och måla med silikatfärg. Inte alltid så roligt jobb men det känns bra i alla fall. [bild] Efter detta har jag satt in arbetsbänk och hyllor på väggarna.
Matstj: Tänkte ha mer blank klinker holv vid entren. Har hört talas om impregmenteringsnedel till sten golv som gör att det blir blank. Är det nån som har provat eller har tips om det ? Nuvarande golv, se bild: [bild]
Macarus: Nu är jag fortfarande inte helt med på vad målet är för er. Att fixa en fuktig grund eller bygga nytt bjälklag eller både och? Men från ett byggnadsvårdsperspektiv är ju varken mineralull eller täta skikt i bjälklaget så lyckat. Bara antog mineralull iofs. Ekofiber eller liknande är ju bättre som kan buffra fukt. Täta skikt som plastmatta riskerar stoppa fukt i bjälklaget. Dessa
Urban J A: Hej Om det är tapet mot kakelugnen du vill undvika, frilägg murstocken och måla en liten bit på var sida om kakelugnen. Vi gjorde så. Tidigare ägare hade pressat tretexskivor mot kakelugnen, sotaren var inte helt lycklig med det arrangemanget. När jag bytte tretexen mot gips lät jag den sluta lite lite före kakelugnen och sedan målade jag det av murstocken som vart synligt. Det ser bra
PNO: Gamla hus brukar ju ha brutalt tilltagna bjälklag jämfört med nya, men på grund av att man inte verkade vara så noga med att torka virke innan man byggde, och att grunden kan ha satt sig så lutar ju golven mer eller mindre idag. I mitt hus från 1920 så är golvbjälkarna 3"10 på c/c ca 55cm. De är ju krokiga och har följt husets övriga rörelser, men de sviktar inte märkbart på 4,5m
Tornhill 2: Om inte tanten gillar den, så kan jag komma och hämta. Vad gör man inte för sina forumsvänners husefrid ;-) Värde har jag ingen aning, om den är i bra skick invändigt GISSAR jag fyra-tio tusen. / Fredrik
mullemeck2: Ok tack. Jag antar att man bör behandla trappen efter denna grovtvätt för att den ska motstå fläckar. Har ni något tips på medel där?
hoppah: Kom att tänka på denna tråden nu när torpet är sålt och nya ägarna (som mot alla odds enligt inläggen här var väldigt nöjda), de skulle även slå på stort och bygga ut. [bild] [bild]