M
Hej kamrater!

Har en lustig sotlucka i väggen/murstocken.

Har aldrig funderat på vad det är då den är gömd bakom en skohylla till vardags.
Kanalen ser ut att gå lite snett inåt först och sedan rakt upp.
På direkt motsatt sida i ett annat rum sitter vår vedspis, dock högst oklart om denna lucka har med den att göra, tror inte det.

Vedspisen är en Ankarsrum NO 907 om jag inte minns fel.

På sotluckan så står det "NO no 101", inget mer.
Man drar luckan uppåt för att lösgöra den från fästet.

Har ni någon aning om vad denna lucka är till för?

Hade en murare här en gång som trodde att det satt en igenmurad bakugn ovanför vedspisen, är tydligen mycket vanligt att den är igenmurad.

Hade då inte en tanke på denna lucka så han fick nog aldrig se den.

Vad tror ni? :)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

hur många pipor har du då och vilka används. Det är väl troligen en bottenlucka till en kanal.

M
Orginal så har nog den stocken 4-5 kanaler skulle jag tro. Aldrig sett en bottenlucka förut och just att luckans inskription gör att det ser ut som att den hör till något. Både luckan och kanalen bakom är max 10cm i diameter.

jag har såna där på botten av två av mina kanaler. Bara att öppna och få ut allt bös som hamnar längst ner.

Det som ramlar ner vid sotning kan du plocka ut genom själva eldstaden och dess sotluckor om det är t.ex. en öppen spis eller kakelugn. Det utrymmet har du inte i en vedspis. Därför går en kanal från ungefär där spisen ansluter till rökgången som ger en annan väg att raka ut innehållet.
Ofta åt sidan en bit till någon praktiskt belägen ytterkant på murningen. Ett alternativ är att den sitter rakt nedanför rökrörets anslutning vilket dock är mindre bekvämt.

Inskriptionen är nog bara tillverkarens namn och produktnummer.

• Gilla
oliva
  • Laddar…
M
Ah ok - det stämmer säker bra då. Ska köpa en endoskopkamera någon gång så då lär jag få veta helt säkert :)

Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.