P
pleximaster: Vill inte låta tråkig men byggnadsvård forumet är tänkt att diskutera vården och bevaravarandet av byggnader och bebyggelsemiljöer i vårt kulturarv, eller som man ofta beskriverdet hur man renoverar och bevarar gamla hus. Jag har därför lite svårt att få in nyinstallation av en centraldamsugare i ett nybyggt hus under denna topic. Prova istället under övrigt. mvh plexi
4 svar · 1,5k läst
F
frasse: Vi har en nymurad (två år gammal) skorsten med ca 20 cm avvikelse från lodlinjen i överdelen, se bild på länken nedan. http://pg.photos.yahoo.com/ph/frasse04/detail?.dir=10c1&.dnm=aa4e.jpg&.src=ph Först byggde vi en variant med större avvikelse, men den sprack :'( så det var bara att plocka ner den och börja om från början. Murarkillen tog självmant på sig missödet och
6 svar · 4,6k läst
M
mammami: Såg nu att jag räknat lite fel, Tillbyggnaden är på 42 kvm i varje plan.
1 svar · 3,5k läst
B
Blomman77: Dum fråga kanske ;), men ROLLAR eller målar man med PENSEL? Jag har köpt en färg från färgaffären som luktar pyton (kommer inte i håg namnet) som jag skall måla med i morgon... [citat]
8 svar · 11,6k läst
K
Kloster: Nej till LUT [smiley=thumbdown.gif] Enligt den information jag läst genom åren skall man undvika Kaustiksoda (lut) eftersom den reagerar med träet och förändrar det, såpämnen bildas. Jag brukar värma med värmepistol och sen lyfta bort färgen med en tunn stålspackel och sen ta det sista med färgskrapa. - jodå jag gillar också Sandvik.
25 svar · 6,4k läst
L
Lukas: :) Vi har haft en skolbyggnad, byggår 1868, nedbrunnen - 1881.. I ett protokoll står det att huset hade murar i timmer, (motsägelsefullt), och toffelväggar. Huset låg i Fjärestad, Helsingborgs kommun. Skånska kan va gångbart. Skall skriva detta i en skrift som trycks om c:a 1 månad. Kan någon beskriva hur en toffelvägg ser ut. Det enda jag lyckats hitta i flera uppslagsverk, är toffel
0 svar · 839 läst
chris47
chris47: Jag har samma problem på min fasad fast med alkydoljefärg. Jag har läst många spaltmeter text om ämnet och jag har tillslut bildat mig en egen uppfattning om problemet och varför det är så vanligt nu för tiden. Jag har inte själv forskat i ämnet, men man får ha egna teorier även om man inte forskat tror jag. :) Jag tror till skillnad mot många andra att det inte är själva färgen
1 svar · 3,3k läst
T
tartan: Man ska vara medveten om att det är stor skillnad på torpargrund och uteluftsventilerad kryprumsgrund. Det sistnämnda är det som byggs i moderna hus, och det är där som man oftast har problem på grund av att bjälklagen är så välisolerade att ingen värme kommer ner i kryprumsutrymmet. Det blir för kallt och när våren kommer med lite värme så är luftfuktigheten hög och luften i
1 svar · 3,1k läst
snickarboden
snickarboden: Kul, lägg gärna in en bild på hur det blev *nyfis* Nu minns jag inte vad den målningstekniken heter som man byggde upp helt släta och högblanka ytor på puts på 20-40- talet heter men det är otroligt snyggt och hållbart. Jag känner en som kan göra det och han är pensionerad, jag gapade när jag såg hur han hade renoverat ett kök i sin fastighet. Allt såsom det var ifrån 30-talet,
8 svar · 6,6k läst
·
J
jannem: Vårt hus från 20-talet är också byggt med stående plank. Alla våra innerväggar är putsade, först ligger horisontella strån (vass eller halm) sedan är det puts och på det tapet. Denna metod verkar dock ganska komplicerad och dyr att genomföra idag. Om du bara vill ha en slät yta att tapetsera/måla på så är det väll inget fel att sätta på vanliga gipsskivor. /Janne
2 svar · 3,5k läst
N
Niq: Man kan sätta franska träskruv i den och sedan bryta upp den med dom. Hålen kan man fylla med sågspån och trälim. Annars så kan man böja ett järn i lagom tjocklek och lirka ner under brädan och sedan bryta i det . Ett tips är att använda en kofot med lång platt klo.
7 svar · 2,2k läst
tallmilan
tallmilan: Det som är lurigt med spåntak är att det är så svårt att se om det läcker, det blir ingen direkt pöl utan vattnet droppar på flertalet spån, sugs upp i spånen och "sprids" runt över en yta. Och seriöst ... börja räkna hur många spikar det är per m[sup]2[/sup] om du ska knipsa av spikarna, det blir lätt samma tidsåtgång som att riva taket. Var inte rädda för att riva tegel,
10 svar · 11,0k läst
K
Kloster: Jag kan verkligen rekomendera Kulturbeslag i Eskilstuna. Dom har allt möjligt man behöver och återförsäljare lite varstans. Deras beslag ser GAMLA ut på ett helt annat sätt än andra tillverkares. http://www.kulturbeslag.nu/
3 svar · 3,7k läst
K
Kloster: Var inte lessen för att PO Hiller inte svarade. Ring dom istället. Jag köper praktiskt taget allt virke av där och dom är alltid trevliga och har mycket bra kvalitet.
6 svar · 3,1k läst
B
billy_baver: Ja, det absolut bästa är förstås att rusta upp enkelfönstren i verandan och använda den precis som den är. Att vinterbona en sommarveranda är och förblir en förvanskning. Men att vårda och bevara gamla hus är alltid att kompromissa. Och det är inte alls självklart att man "totalförstör" hus genom att använda isolerglas. En skicklig arkitekt gör det både snyggt och värdigt.
8 svar · 8,5k läst
T
TorpSara: Johannes är en verklig expert! Men jag menar att man kan våga sig på det själv! Billigare så... Och kul!
6 svar · 5,8k läst
·
Immobil
Immobil: Ta det säkra före det osäkra. Kontakta Cronspisen och följ deras rekommendationer. :)
1 svar · 2,4k läst
N
Nix: Vi satte reglar som sitter i väggarna, med ett par gjutna stödplintar. Ovanpå det det gamla trägolvet. I hallen har vi golvspån på reglarna (som där är kortlade) och en klinkerplatta ovanpå. Rent tekniskt är det knappast något bekymmer att lägga golvvärmen på spånet, på vanligt sätt. Frågan är hur mycket värme som går neråt, och hur huset egentligen mår av detta, det kan ju
6 svar · 9,9k läst
tallmilan
tallmilan: En brasklapp på de tyska vägguttagen från Gysinge etc är att de inte har moderna petskydd ! Det följer med genomskinliga täck-pluppar som man ska montera dit, och de är helt omöjliga att få bort när man väl ska stoppa i dammsugaren t.ex. Och flinge-flong verktyget för att få bort petskydden har ju som alla vet en tendens att försvinna. Men de är snygga. Och vill man ha den som
10 svar · 17,6k läst
K
Kloster: Kolla Gysinge dom har snygga gjutjärnsluckor. (fast dyra)
2 svar · 3,9k läst
·
Sophie
Sophie: Jag har själv aldrig stänkmålat med linoljefärg men jag skulle tro att det som är problemet om du inte spär ut färgen är att det blir små bubblor eller förhöjningar där prickarna hamnar eftersom färgen är så fast och troligen inte flyter ut så mycket. Med andra ord skulle nog panelen bli knottrig. Skulle jag stänkmåla med linoljefärg skulle jag spä färgen med terpentin och
2 svar · 2,9k läst
J
JesperS: Vi gned in det fernissade golvet med margarin innan vi slipade det, funkade kanonbra.
2 svar · 10,9k läst
I
ingemar_o: går det inte å skippa att täta i bak kant ? torde väl kunna ventileras lite då
4 svar · 4,0k läst
B
billy_baver: Av beskrivningen att döma rör sig detta om en ren sommarstuga!  Man kan alltså anta att det har byggts med helt andra förtecken än traditionella timmerhus.  Syftet har varit att stugan ska se "gullig" ut när stadsborna firat ferier.  Ingen har behövt ta hänsyn till att invånarna vintertid ska slippa frysa ihjäl av golvdraget.  Ty då har de suttit och gonat med centralvärme inne i
6 svar · 1,9k läst
U
UncleRemus: [citat] Naturligtvis har jag tjatat om detta, men jag ställde frågan mest för att kunna sluta med allt tjat. [citat] Det låter betryggande. Hon får väl hoppa ett par år till, sen kanske det är nog.
5 svar · 2,1k läst
G
gibbare: Rummet vi har väggen i är köket. Så lite fuktigt blir det väl, men inte så farligt tror jag. Antar att det går bra, som ni säger, att ha den framme utan problem. Men man är ju lite nervös i början när man har den framme, oskyddad. Den är ju trots allt kanske en bit över hundra år gammal!
3 svar · 879 läst
T
topmount: Helt rät jag kanske va otydlig. Vad lätt det blir när någon annan får ner det på pränt, kondensen och bristen på tätning är problemet. Tack Frittdrag. Akvariefilt... Ska gå in på lokala zoo-butiken och titta. -Åke
7 svar · 4,4k läst
Immobil
Immobil: Det kan vara ett fabrikationsfel. Kontakta tillverkaren. ;)
2 svar · 3,0k läst
yonna
yonna: Ditt hus är av samma 'egnahemstyp' som mitt. Nja - beroende lite på var huset är beläget när det gäller bad etc. Mitt hus (centralt i Malmö) hade bad & toa i källaren och det var nog höjden av lyx att bygga bad i våningsplan på den tiden - i vissa fall las toa i nedre hallen men då rör det sig också om lite lyxigare husvariant. Även parkett var extra påkostat i denna typ av
10 svar · 5,9k läst
·
T
tartan: Det spelar inte någon större roll på om grunden är från 1920 eller 1969. Ska du suga ut luft utan att få in samma mängd får du ett vakum. Ersättningsluften kommer antingen utifrån(och är kall) eller innifrån (och är varm och fuktig). Hävdar fortfarande att man ska försöka hitta felkällan, och i ett så pass nytt hus borde det finnas ritningar. Har du ett hus med torpargrund från
8 svar · 5,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.