11 954 läst ·
26 svar
12k läst
26 svar
Slipa lackat grangolv?
Nej, de är bara hyvlade.EB skrev:Men nya obehandlade golv man köper, typ Siljans, är inte de slipade?
Vi har Siljans 2:a-sortering i hela huset (utom hall och bad). Det fungerar fint med såpskurning, även om jag blir lite stressad av barnbarnet kladd i köket. Men det går utmärkt att få fint med skurning. Med bara två vuxna och två katter behövs det inte alls skuras så ofta. Visst har golven mörknat lite på de här snart tre åren, men är fortfarande mycket fina.
/EB
Hur mycket sköljde du efter när du gått på med såplösningen. Om du inte sköljde bort såpan har du nog ett golv som mer är såpat än såpskurat på det gamla sättet. Inget fel i det - såpade golv är inget ovanligt men blir lite annorlunda än de gamla såpskurade. Hur gick det med fibrerna i träet när du började skura? Min erfarenhet är att slipat trä reser fibrer när det blir blött.Eleanor skrev:Vi har skurgolv i både kök & hall (vi har 3 barn & 2 katter...). De var fernissade x antal gånger så att de var smutsbruna. Har man då något annat alternativ än att slipa bort fernissan? I vilket fall som helst så har linoljesåpan gjort att de har fått en bra skyddande yta. Men jag skurade med en hög procent såpa i vattnet ca 10 ggr innan vi tog det i bruk.
Jag torkar upp allt såpvatten & eftersköljer sedan med kallt vatten. Fibrerna reste sig inte. Och nej, mina golv är inte som såpade. De är gjorde till punkt & pricka efter Gysinges råd. Dock har vi ett golv som vi av misstag hade faxe vitlut på för 11 år sedan, DET golvet har flisat sig mycket mer än övriga.
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Ja, ju fler gånger man skurar ett golv ju tåligare blir det ju. Det var ju kök & hall det gällde. Tanken var att få skurgolvskänsla direkt, inte obehandlad granplanks känsla... Det tar ju ett antal såpskurningar innan man ser effekten.
Har ett golv som vi skall ta tag i nu. Efter att ha läst om er som såpskurat slipade golv är vi lite sugna på att våga oss på det. Golvet är redan grovslipat för 30 år sen ca - så slipat blir det. Nu velar vi mellan skurat och linoljefärg. Ett problem är att det var board spikat på golvet som vi bröt upp. Om vi målar är det ju bara att spackla spikhålen - men om vi skall skura........... Är det någon som har ett tips hur man gör med dom. Funderat på A = plastiskt trä - kommer inte att ändra färg i takt med skurning. B= limma i träplugg - innebär vi får "ändträpluppar" som har möjligen kommer att slitas annorlunda än golvplankorna. Är det någon som har provat nått bra sätt ?? 
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Limma bitar som har fibrer i samma riktning som plankorna.
Har dom spikat med så stora spikar att det behövs träplugg???Kloster skrev:Har ett golv som vi skall ta tag i nu. Efter att ha läst om er som såpskurat slipade golv är vi lite sugna på att våga oss på det. Golvet är redan grovslipat för 30 år sen ca - så slipat blir det. Nu velar vi mellan skurat och linoljefärg. Ett problem är att det var board spikat på golvet som vi bröt upp. Om vi målar är det ju bara att spackla spikhålen - men om vi skall skura........... Är det någon som har ett tips hur man gör med dom. Funderat på A = plastiskt trä - kommer inte att ändra färg i takt med skurning. B= limma i träplugg - innebär vi får "ändträpluppar" som har möjligen kommer att slitas annorlunda än golvplankorna. Är det någon som har provat nått bra sätt ??![]()
Jag har rivit bort spikad masonit på ett golv(många många spikar var det) som jag sedan såpat och dom spikhålen syns inte om man inte tittar på golvet med lupp.....
Absolut inte plastiskt trä...... Håller med föregående, masonit på alla våra golv, 10 cm mellan varje spik, de syns inte alls nu. Varje gång golvet skuras så sväller ju märken & liknade upp igen. Vi hade dock hål i golvet efter elementrören, där limmade vi med lika träslag i fibrernas riktning.
Blir kul att tälja till dom bitarna, hålen är 1,5 mm.Dr_Jerkyll skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden