Ja, nu har jag enhälligt bestämt =) att det skall skuras, vill ha ett skurat golv å tror på den metoden att behandla golvet...
Men nu in efterhand blir jag lite sur på sambon och min far som övertalade mig att det var bäst å slipa golvet, men det var ju lite knöligt å så men det var skurat innan så nu börjar vi om från början!!! Men jag ska ta det lugnt med vattnet å hoppas att det inte blir tokigt. Om jag skurar så får gubben gå strax efter å torka upp spillvattnet.... fast vi får nog beställa barnpassning för det verkar ta sin lilla tid =)
Så nu beställer jag gysinges såpa.....
 
Emma & Fredrik skrev:
fast vi får nog beställa barnpassning för det verkar ta sin lilla tid =)
Så nu beställer jag gysinges såpa.....
Det är bara första gångerna det tar tid. Ett tips är två skurhinkar, en med bara kallvatten och en med kallt såpvatten, plus golvmopp och levang. Blöt med vattnet och moppen, skura med såpan och levangen. Torka upp efteråt med moppen och krama ur den i såpvattnet.

Snabbvarianten för löpande rengörning:

Blanda endast lite såpa i kallvatten.
Moppa.
Skura med skurborste bara på fläckarna.
 
mingu skrev:
Snabbvarianten för löpande rengörning:

Blanda endast lite såpa i kallvatten.
Moppa.
Skura med skurborste bara på fläckarna.
Kan man verkligen nöta fram en skurgolvsstruktur bara genom att moppa?:confused:
 
Emma & Fredrik skrev:
Men nu in efterhand blir jag lite sur på sambon och min far som övertalade mig att det var bäst å slipa golvet, men det var ju lite knöligt å så men det var skurat innan så nu börjar vi om från början!!!
Jag är nyfiken på hur det går att skura ett slipat golv. Gamla skurgolv var hyvlade och det ger en betydligt hårdare yta. Vi har både nya och gamla skurgolv som funkar bra bl.a. ett skafferigolv som vi bara skurar nån gång ibland. Hyvlat, obehandlat och det blir bara lenare och lenare med åren. Ytan känns hård. Du kan väl rapportera.
 
Ja då ska det ju bli intressant å se om det funkar med ett slipat golv!
Att man låter sig övertalas så lätt, skulle behållt det som det var innan det slipades....
Ja ja, såpan är på väg hem så det är väl bara å skura å se.... om nåt år ha ha!
 
Sommartorparn skrev:
Kan man verkligen nöta fram en skurgolvsstruktur bara genom att moppa?
Nötningen trodde jag kom av att generationer av folk har gått på golvet med grova skor och sand under sulorna? Jag var tex på Glimmingehus i somras; där fanns helt fantastiskt vackert slitna golv av superbreda ekplank. Sånt fixar man lätt på några århundraden med grova stövlar...
 
Karin_Lindhagen skrev:
Nötningen trodde jag kom av att generationer av folk har gått på golvet med grova skor och sand under sulorna? Jag var tex på Glimmingehus i somras; där fanns helt fantastiskt vackert slitna golv av superbreda ekplank. Sånt fixar man lätt på några århundraden med grova stövlar...
Jag trodde nötningen kom sig av skurborsten när man ligger på knä med hela kroppstyngden o gnor...... Har för mig att man använde sand också för att riktigt skura rent. Till slut har den mjuka delen av årsringarna skurats bort så att den hårda delen av årsringarna framträder som en struktur. Har svårt att tro att moppning ger samma effekt. Det går i o för sig att köpa golvplank som strukturbehandlats för att likna skurgolv, men tveksam till om det ser naturligt ut.....
 
Sommartorparn: mingu kallade moppningen "snabbvarianten för löpande rengöring". Det tolkar jag som uppfräschning av golvet när man väl fått fram en skurgolvsyta, utan avsikt att nöta. Att ligga på knä och gnugga vill man inte göra oftare än nödvändigt... Har man ett riktigt skurgolv räcker det med att "skurgolvskura" någon gång per år för att underhålla det. Men man kan ju vilja rengöra det, dvs moppa, oftare än så. Det är två helt olika saker.
 
Min undran var egentligen om man hinner få upp en skurgolvsyta under sin livstid, med tanke på att skurandet gör man inte så ofta.
 
Jodå, det hinner man. Men naturligtvis ser det inte ut som om det vore 100 år, men lystern och hårdheten får man på 5-10 år. Ett slipat golv tar längre tid eftersom man måste gå ner det mjuka lagret först. HAr man barn går det fortare! ;)
 
TorpSara skrev:
Jodå, det hinner man. Men naturligtvis ser det inte ut som om det vore 100 år, men lystern och hårdheten får man på 5-10 år. Ett slipat golv tar längre tid eftersom man måste gå ner det mjuka lagret först. HAr man barn går det fortare! ;)
Har du erfarenhet av att såpskura slipat golv? Jag är nyfiken.
 
Nej, inte själv, men jag har vänner som har gjort det. Det blev fort väldigt smutsigt och krävde mycket skurande. De täckte rätt snart golvet med ett par stora mattor, men det tog ändå nästan tio omgångar på knä med riktigt stark såplösning innan det blev rent och fint igen. Efter två år tog de bort mattorna, men de får fortfarande skura det golvet oftare än de andra (som är nya, men oslipade).

Jag tror, som någon hade gjort i en annan tråd, att man kanske ska skura ett tiotal gånger först innan man börjar gå på golvet.
 
Får jag bara fråga... hur mycket/ofta ska man skura "nya" golv?
Vi har ett golv som inte är slipat, men inte skurat heller, ganska slitet och stickigt. Har fått rådet att hyvla/putsa ner stickorna för hand och sen skura. Det syns ju inget efter en sommar, då körde vi 10 rätt på en gång och sen så mycket vi har orkat.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.