På vissa av mina kakelugnar rinner det något som liknar tjära från sotventilen upptill. Det har alltid varit så på en av mina tre kakelugnar, nu har nummer två också börjar göra så.

Alla ugnar eldas med samma sorts ved, vältorkad björk.

Några idéer?
 
Det låter som tjära.

"Om en kamin har för stor effekt i förhållande till rummet den står i är risken stor att det blir för varmt i rummet och att eldaren stryper lufttillförseln till brasan. Då inträffar s.k. pyreldning med stora miljöskadliga utsläpp samt att rökgaserna kondenserar och tjära bildas i eldstad och skorsten, vilket på sikt kan leda till soteld. Vid soteld antänds tjäran och brinner i ett våldsamt förlopp."

Småskalig fastbränsleeldning
 
Faidros skrev:
Det låter som tjära.

"Om en kamin har för stor effekt i förhållande till rummet den står i är risken stor att det blir för varmt i rummet och att eldaren stryper lufttillförseln till brasan. Då inträffar s.k. pyreldning med stora miljöskadliga utsläpp samt att rökgaserna kondenserar och tjära bildas i eldstad och skorsten, vilket på sikt kan leda till soteld. Vid soteld antänds tjäran och brinner i ett våldsamt förlopp."

Småskalig fastbränsleeldning
Med andra ord så har jag förmodligen haft för dåligt drag när jag eldat...
 
Våra kakelugnar gör så i början av säsongen.
Jag tror att det utöver den ovan nämnda orsaken kan bero på fukt i ugnen.
En av våra kakelugnar kan rinna till och från i två veckor i början av säsongen för att sedan sluta helt.
Vi eldar två ggr om dagen.

Man vårat svarta klet liknar mera svart vatten som sitter som F-N.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.