Vi har lagt om vårt tak. Under de enkupiga pannorna har vi lagt masonit och kraftigare läkt. Detta har inneburit att avståndet vid nock höjts och kommit längre ifrån varandra. Våra nockpannor som användes tidigare når inte längre över. Har någon erfarenhet av detta? Hur löser man det på bäst sätt. Finns det olika storlekar på nockpannor? Jag har varit inne på tanken att lägga klassisk nockbräda istället men är lite osäker. Tar gärna emot tips.

Mvh
Björnhyttan
www.bjornhyttan.se
 
  • Bibliotek%2B-%2B020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad låg det under pannorna innan?
Frågar för att vi har spån under betongen som vi ska byta mot lertegel.
 
Spånen låg kvar här också. Låt dom ligga! Det är av stort kulturvärde att ha dom kvar... För det mesta så försvinner dom i rask takt. Ta bort dina betongpannor... spika oljehärdad masonit direkt på den gamla läkten och sätt ny läkt på det. På så sätt har du ursprungstaket kvar. Luft mellan spån och masonit för att hålla extra tort. Tycker du ska lägga gamla handgjorda enkupiga pannor på ditt tak... Har nog varit det tidigare.
 
Jag får troligtvis samma problem som du med nockpannor som inte passar. Vill också bevara spånen, hoppas bara att de inte är i allt för dåligt skick. Det har tyvärr varit läckor sen tidigare ägare, därför jag fick riva all tapet i det hörnet för att kolla skicket på väggarna. Vi har köpt gammalt enkupigt men tyvärr inte handslaget.
Om man nu lägger ny läkt på den gamla höjs inte taket så mycket att man får göra om vindskivor och sådant också?
 
Njea, jag använde mig av väldigt kraftig bärläkt 45x70 vilket var lite i överkant men behövde det för att kunna montera kommande taksäkerhetsprodukter etc. Du behöver inte det och kan använda vanlig läktdimension. Tror inte du får samma problem. Gammal läkt använde oftast bättre virke än vi har idag. Det finns stor chans att det är i bra skick eftersom dina betongpannor inte kan vara så gamla.

Du kommer inte ifrån att gå över vindskivorna dock. Det är ju iofs en enkel operation när du ändå håller på med taket. Då kan du också bli säker på att du får nya vindskivor målade med rätt färg... Dvs: Linoljefärg.
 
Nu blev det en massa frågor om mitt tak istället, inte meningen:o
Väntar och ser vad du får för svar:)
 
Gamla Björnhyttan skrev:
Spånen låg kvar här också. Låt dom ligga! Det är av stort kulturvärde att ha dom kvar... För det mesta så försvinner dom i rask takt. Ta bort dina betongpannor... spika oljehärdad masonit direkt på den gamla läkten och sätt ny läkt på det. På så sätt har du ursprungstaket kvar. Luft mellan spån och masonit för att hålla extra tort. Tycker du ska lägga gamla handgjorda enkupiga pannor på ditt tak... Har nog varit det tidigare.
Kan någon förklara för mig vad det är för poäng med att låta spånen ligga kvar. Dom syns ju inte. Hos mig innehåller dom dessutom massor av or. Om man ändå gör sig mödan att ta bort teglet så kan jag inte se någon anledning att inte ta bort spånen också o sätta friska bräder. Att spånen skulle behöva sparas av museala skäl har jag svårt att förstå. Det finns tillräckligt många gamla hus med spåntak, så den som vill se hur ett takspån ser ut har alla möjligheter till det även om jag river bort mitt......
Däremot om man lägger board ovanpå så att hela tegeltaket kommer högre upp, och nockpannorna ligger konstigt då har man ju gjort en synlig förändring. Är inte det sämre än att ta bort spån som ändå inte syns?
 
Ligger någonting i det, men jag vet än inte mycket om skicket på spånen. Det jag kan se från vinden ser ok ut men jag kan tänka mig att det ligger ett lager matjord av förmultnade löv;)
Men tar man bort det och lägger nya brädor kommer det att synas och jag tror inte det blir samma "känsla".:)
 
  • vind (11).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vind (16).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant att se bilder av din vind. I mitt hus ligger spånen inte på bräder utan på smala läkt. Och eftersom gnagandet går sin gilla gång så är jag inte helt säker på hållfastheten hos dom läkten. Hur som helst. I mitt fall får taket vara som det är tills vidare. Spånen är murkna på vissa ställen vilket gör att det regnar in vid vissa vindar. Mitt mål, den dag jag lägger om taket är att inreda vinden, och då syns spånen hur som helst inte föränn den dag i en avlägsen framtid husets ägare får för sig att lägga om taket igen eller riva ut vindsinredningen. Så därför kan jag inte se någon poäng med att spara spånen annat än att man slipper jobbet med att ta bort dom.

Förresten, min syster har ett egnahems hus från 30-talet och även där är det spåntak under teglet. Alltså, så himla märkvärdigt musealt kan det inte vara. Taket är helt perfekt. Problemet är att hon nu vill bygga kupor och då tycker snickaren att hon borde lägga om hela taket o byta spånen mot bräder..... Genast blev hela projektet så stort så att det kom av sig. Går det verkligen inte att bygga kupor i ett spånat tak?
 
Vi har en tjärad nockbräda. Det är fint, verkligen. Mitt hetaste tips är dock att se till att det är BRA virke i den. Det gjorde inte de tidigare ägarna här, så den har slagit sig ordentligt och bör nog bytas snart, efter redan 5 år... :S
 
Minnesbergs stora nockapanna är den största som jag känner till de är dock inte gratis och du har ett långt hus.

Vi har dessa nockar själva och hade lite bry att komplettera. Men leta på blocket då och då så dyker de upp.

I spån diskussionen, vi var tvugna att ta bort vårat spåntak då vi hade flera uppätna takstolar, Kan man spara spånen är det självklart roligt.

mvh plexi
 
Jag vet inte om de är märkvärdiga eller inte men jag hoppas att de är i så bra skick att jag kan spara dem, om inte annat så för min egen skull. Jag ska inte göra något på vinden, jag vill ha den kvar som den är.
Sen är det väl inte bara det som syns som räknas tycker i alla fall jag;)
 
pleximaster skrev:
I spån diskussionen, vi var tvugna att ta bort vårat spåntak då vi hade flera uppätna takstolar, Kan man spara spånen är det självklart roligt.

mvh plexi
Och det kan man förmodligen inte bedöma förrän man har tagit bort spånen?

Hade dom verkligen ätit upp dina takstolar?
Jag har låtit orena hållas i förvissning om att dom inte klarar att äta upp husets bärande delar (vilket jag har läst på anticimex hemsida) . Takspån, golvbräder, möbler etc håller dom på att pulverisera, men de räknar jag ändå med att behöva byta så småningom.....

(Sorry, avvikelse från trådens ämne....)
 
Jag är som sagt ganska okunnig i detta ämne och måste bara fråga, vad menar du med or?:o
De enda jag har erfarenhet är de som är allergiframkallande. Kan verkligen små kvalster äta på det viset?
 
aliback skrev:
Jag är som sagt ganska okunnig i detta ämne och måste bara fråga, vad menar du med or?:o
De enda jag har erfarenhet är de som är allergiframkallande. Kan verkligen små kvalster äta på det viset?
:D Or = strimmig trägnagare
ingår i de flesta gamla hus i Skåne. Dom brukar flytta ut om huset blir permanent uppvärmt, (vilket mitt inte har varit på många år). Däremot kan man ju aldrig räkna med att takspånen blir speciellt uppvärmda och särskilt inte om man inreder o isolerar vinden.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.