12 587 läst ·
33 svar
13k läst
33 svar
Panel på timmer- tilläggsisolera ute?
Nog brukar jag vid köp av andra typer av varor återvända till en handlare som jag blivit nöjd med tidigare, även om det går att få billigare hos någon annan.lofjon skrev:Varför blev du irriterad? Det har ju inget med dej att göra att folk litar blint på en och samma hantverkare och i efterhand kanske blir besvikna. Jag tycker bara det är så märkligt att just vid husbyggen/renoveringar så litar man på en och samma person medans man vid exempelvis tv köp eller varför inte spis, tvättmaskin, bil köp frågar flera experter och är källkritisk..
Sedan detta med att kunna välja o vraka bland hantverkare......Det beror nog på var man bor. Min erfarenhet är att det är brist på hantverkare. Gäller det småjobb, som det alltid gör i mitt fall är, är största chansen att få jobbet gjort om man kontaktar någon där man har varit kund tidigare.
Då agerar vi nog lite olika till mans. Jag jämför alltid mellan minst två olika produkter, tjänster, lösningar innan jag bestämmer mej.
Vad jag menar är att jag inte bara går rakt in hos en bilhandlare och säger....... vilken bil ska jag köpa och sedan köper jag den, oavsett pris, märke, ålder, kvalitet. Samma gäller med tjänster och andra varor. Senast gällde det en luft-luft värmepump.
Jag läste in mej på 4 olika modeller och jämförde, kontaktade 2 olika firmor och bad om offerter. Det skilde 4 000 i kostnad för exakt samma pump och installation. Man kan ha roligare för 4000 än att ge dom till en pumpinstallatör. Detsamma gällde när vi renoverade våra två skorstenar med kanaler. Kontaktade (hör och häpna) 4 olika firmor och bad om offerter, skillnaden var som mest 35 000 kronor. En hel semester för hela familjen.
Vad jag menar är att jag inte bara går rakt in hos en bilhandlare och säger....... vilken bil ska jag köpa och sedan köper jag den, oavsett pris, märke, ålder, kvalitet. Samma gäller med tjänster och andra varor. Senast gällde det en luft-luft värmepump.
Jag läste in mej på 4 olika modeller och jämförde, kontaktade 2 olika firmor och bad om offerter. Det skilde 4 000 i kostnad för exakt samma pump och installation. Man kan ha roligare för 4000 än att ge dom till en pumpinstallatör. Detsamma gällde när vi renoverade våra två skorstenar med kanaler. Kontaktade (hör och häpna) 4 olika firmor och bad om offerter, skillnaden var som mest 35 000 kronor. En hel semester för hela familjen.
Jag tror att det är väldigt få som anlitar en och samma hantverkare till ett helrenoveringsobjekt och som dessutom litar blint på denne ende.
lofjon: "Vad jag menar är att jag inte bara går rakt in hos en bilhandlare och säger....... vilken bil ska jag köpa och sedan köper jag den, oavsett pris, märke, ålder, kvalitet. Samma gäller med tjänster och andra varor. "
Så tror jag inte vi andra gör heller! Inte ens när det gäller gamla hus. MEN vi som är oerfarna gör säkert betydligt fler felaktiga val än du som är erfaren. Vi andra försöker nog göra så gott vi kan. Själv så letar jag och jämför allt och det gäller vår totalrenovering också men lika den gör jag fel val...pga okunnighet/oerfarenhet/dåliga rådgivare what ever.
lofjon: "Vad jag menar är att jag inte bara går rakt in hos en bilhandlare och säger....... vilken bil ska jag köpa och sedan köper jag den, oavsett pris, märke, ålder, kvalitet. Samma gäller med tjänster och andra varor. "
Så tror jag inte vi andra gör heller! Inte ens när det gäller gamla hus. MEN vi som är oerfarna gör säkert betydligt fler felaktiga val än du som är erfaren. Vi andra försöker nog göra så gott vi kan. Själv så letar jag och jämför allt och det gäller vår totalrenovering också men lika den gör jag fel val...pga okunnighet/oerfarenhet/dåliga rådgivare what ever.
Globestar, jag har inte på något sett velat påskina att du gjort fel. Tvärtom, som jag tolkar det är det du som haft den sunda inställningen i erat projekt. Att läsa in sej på och höra sej för är bara sunt och det verkar du ha gjort, hemskt trist att din andra hälft och hans snickarpolare inte velat lyssna på dej och dina argument.
Man lär så länge man lever och ju mer man vågar göra själv desta mer lär man sej.
Jag hoppas innerligen att allt går bra med ert hus, om (ponera om, inte när) erat hus skulle få fuktskador eller dylikt, se då till att ha alla papper i ordning vad gäller er snickares jobb. I vissa fall kan man begära att snickaren åtgärdar "felen" han orsakat. Dessa fel kan bli väldans kostsamma och då är det bra att ha alla papper i ordning.
Vem vet, i framtiden kanske din make/sambo lyssnar på dej och frågar dej om råd
Man lär så länge man lever och ju mer man vågar göra själv desta mer lär man sej.
Jag hoppas innerligen att allt går bra med ert hus, om (ponera om, inte när) erat hus skulle få fuktskador eller dylikt, se då till att ha alla papper i ordning vad gäller er snickares jobb. I vissa fall kan man begära att snickaren åtgärdar "felen" han orsakat. Dessa fel kan bli väldans kostsamma och då är det bra att ha alla papper i ordning.
Vem vet, i framtiden kanske din make/sambo lyssnar på dej och frågar dej om råd
Klicka här för att svara