3 785 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
fönsterfunderingar
Hej!
På vårt "projekt" har vi lösa innerfönster som vi har tänkt sätta fast med gångjärn med lös sprint och ett par fällbomsbeslag för att slippa ta i och ur fönstren och att det skall vara lätt att öppna köksfönstet tex även på vintern, men...funkar detta ur kondenssynpunkt?? Har läst att man får kondens mellan inner och ytterfönstret på vintern om det inte är tätt! Fast jag har ju sett bilder på fina iordninggjorda innerfönster med fina beslag, är de också tejpade på vintern??
Nästa fråga är säkert korkad, men jag har köpt tätningslist linrep/garn från gysinge till ytterfönstren, men hur får man den att ligga kvar på plats?
Jättetacksam för svar!
/anna
På vårt "projekt" har vi lösa innerfönster som vi har tänkt sätta fast med gångjärn med lös sprint och ett par fällbomsbeslag för att slippa ta i och ur fönstren och att det skall vara lätt att öppna köksfönstet tex även på vintern, men...funkar detta ur kondenssynpunkt?? Har läst att man får kondens mellan inner och ytterfönstret på vintern om det inte är tätt! Fast jag har ju sett bilder på fina iordninggjorda innerfönster med fina beslag, är de också tejpade på vintern??
Nästa fråga är säkert korkad, men jag har köpt tätningslist linrep/garn från gysinge till ytterfönstren, men hur får man den att ligga kvar på plats?
Jättetacksam för svar!
/anna
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Vi har ett öppningsbart fönster per rum, det tycker jag räcker. Resten är tätade med linrep och har tejpremsor också, och det får sitta i året runt. Jag tycker inte att fördelarna uppväger arbetsinsatsen vad gäller att plocka i och ur innanfönstren. Förresten gränsar alla rum till hallen/trapphuset, så det är bara att öppna ytterdörren eller balkongdörren när det ska vädras. Öppnar faktiskt sällan de öppningsbara fönstren heller, tack vare detta.
Ska man hålla på och plocka i och ur fönster o öppna dem på vintern är det nog klokt att fästa listerna, jag tror det vanligaste är att skjuta med häftpistol, eller spika fast med små trådspik. När du väl klämt fast dem sitter de ju kvar ändå.
Annars är det ju som strumpa skriver, det är innerbågen som ska vara tät o därför ska listen sitta där. Ytterbågen ska kunna andas en aning.
Ska man hålla på och plocka i och ur fönster o öppna dem på vintern är det nog klokt att fästa listerna, jag tror det vanligaste är att skjuta med häftpistol, eller spika fast med små trådspik. När du väl klämt fast dem sitter de ju kvar ändå.
Annars är det ju som strumpa skriver, det är innerbågen som ska vara tät o därför ska listen sitta där. Ytterbågen ska kunna andas en aning.
Klicka här för att svara