Hej,
Golvet i vårt kök (huset är från 1860, ombyggnad på 70-talet) har legat under enm plastmatta och är slitet. Jag funderade på att måla det med linoljefärg men det är så att springorna inte är riktigt täta och teoretiskt skulle det ju kunna rinna ner färg i isoleringen som består av löv, sågspån, mm. Är inte det brandfarligt ? Ska man hellre välja en annan färg ?
Golvet i vårt kök (huset är från 1860, ombyggnad på 70-talet) har legat under enm plastmatta och är slitet. Jag funderade på att måla det med linoljefärg men det är så att springorna inte är riktigt täta och teoretiskt skulle det ju kunna rinna ner färg i isoleringen som består av löv, sågspån, mm. Är inte det brandfarligt ? Ska man hellre välja en annan färg ?
Tror inte att det blir några problem alls i praktiken, för om du har så mycket färg på penseln att det rinner av och ner i springorma så tar du alldeles för mycket färg åt gången! Med linoljefärgen tar du lite, lite, och jobbar in det ordentligt i ytan. Testa att måla lite på en hyvlad brädlapp, så ser du hur det funkar.
Men är du väldigt orolig kan du väl lägga något tillfälligt i springorna som du tar bort så fort du målat klart, ett snöre t.ex.?
Men är du väldigt orolig kan du väl lägga något tillfälligt i springorna som du tar bort så fort du målat klart, ett snöre t.ex.?
Dessutom är väl alla golv spontade? (Om de inte är det så blir det väldigt svajjigt att gå på...) och då rinner det inte rakt igenom utan bara ner i sponten... tror för övrigt det är helt överdrivet det där snacket om att linolja rinner ner och antänder isoleringen... då får man verkligen ösa på ordentligt!!! Måla du med linoljefärg det går säkert jättebra!
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Håller som sagt med om att det inte bör vara några problem.Men ska man vara petig så finns det visst golv utan spont - alla våra golv hemma t.ex. Standardgolv från sekelskiftet 1800. Men golven på bilden ser ju yngre ut, så där är det säkert spontatnjitnjau skrev:Dessutom är väl alla golv spontade? (Om de inte är det så blir det väldigt svajjigt att gå på...) och då rinner det inte rakt igenom utan bara ner i sponten... tror för övrigt det är helt överdrivet det där snacket om att linolja rinner ner och antänder isoleringen... då får man verkligen ösa på ordentligt!!! Måla du med linoljefärg det går säkert jättebra!
Å så finns det gamla spontade golv med hål lite här och där i sponten. Det är inte ovanligt. Man brukar kunna känna på kalldraget var hålen finns.
Håller med Sara_B i hennes första inlägg. Täta eventuella hål temporärt om du vill vara extra säker och måla på!
Håller med Sara_B i hennes första inlägg. Täta eventuella hål temporärt om du vill vara extra säker och måla på!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
