17 256 läst ·
37 svar
17k läst
37 svar
Måla invändiga putsväggar i gammalt skånskt hus
Tack för svaret om tvättning av vägg.
Det putsförslag du gav, funkar det på obränd lera?
Jag lurar lite på om man kan putsa med lera. Men hur funkar det om det är blandade material i väggarna? (har inte rivit ner all väggbeklädning än så jag har inte läget helt klart för mig, men att det är obränd lera på vissa partier vet jag)
Det putsförslag du gav, funkar det på obränd lera?
Jag lurar lite på om man kan putsa med lera. Men hur funkar det om det är blandade material i väggarna? (har inte rivit ner all väggbeklädning än så jag har inte läget helt klart för mig, men att det är obränd lera på vissa partier vet jag)
Ja, det funkar på obränt tegel. Det är det näst svagaste. Bruksklasserna ligger från A-E, där A är det starkaste. Luftkalkbruk ligger i klass E och Hydrauliskt kalkbruk i klass D. Ingen av dem innehåller cement.
Det fina med hydrauliskt kalkbruk är att det är starkare än luftkalken. Den härdar även i fuktig miljö, likt KC utan att innehålla cement, men har samma flexibilitet som luftkalkbruket.
Jag har personligen ingen erfarenhet av lera så där går jag bet
När du skriver blandade material. Hur menar du då? Bränt och obränt tegel? Det är inga problem så länge du låter den svagaste "stenen" styra ytmaterialvalet.
Det fina med hydrauliskt kalkbruk är att det är starkare än luftkalken. Den härdar även i fuktig miljö, likt KC utan att innehålla cement, men har samma flexibilitet som luftkalkbruket.
Jag har personligen ingen erfarenhet av lera så där går jag bet
När du skriver blandade material. Hur menar du då? Bränt och obränt tegel? Det är inga problem så länge du låter den svagaste "stenen" styra ytmaterialvalet.
Hej!
Jag har nyputsade innerväggar som jag vill färga in utan att använda en vit färgbas, hur gör man? Putsen består av en stor del cement nästan 50/50 mot kalken
Jag vill ha en varmgul färg, ej täckande färg gärna något flammig.
Ciao Åsa
Jag har nyputsade innerväggar som jag vill färga in utan att använda en vit färgbas, hur gör man? Putsen består av en stor del cement nästan 50/50 mot kalken
Jag vill ha en varmgul färg, ej täckande färg gärna något flammig.
Ciao Åsa
Som någon skrev tidigare, kolla med Målarkalk utanför Helsingborg de är väldigt kunniga och hjälpsammaamnilsson skrev:
När det gäller puts ska man absolut ta med lerklining i beräkningen
starkt (starkare än gips)
fyller i alla gropar i underlaget utan mellanrum så det inte blir möss
dragfritt men huet kan andas
samt man kan göra det själv med material ur sin åker osv dvs mkt billigt
man behöver ingen skyddsutrustning pga ofarligt material
vad gäller blandningen har Skansen kurser det går att få väldigt bra blandningar om man vet hur man gör
starkt (starkare än gips)
fyller i alla gropar i underlaget utan mellanrum så det inte blir möss
dragfritt men huet kan andas
samt man kan göra det själv med material ur sin åker osv dvs mkt billigt
man behöver ingen skyddsutrustning pga ofarligt material
vad gäller blandningen har Skansen kurser det går att få väldigt bra blandningar om man vet hur man gör
Vi grundade med kalkvatten. Sedan tog vi oxidgult torrpigment o blandade med en aning svart. Detta löstes upp i en vatten o förtjockninsblandning o las på med bred pensel. Sist ett lager bara gult som lugnade ner det hela. Det verkar sitta bra hade nog trott att man måste dra på en dammbinder eller nåt. Vad tror nån annan??
amnilsson: 50/50/650 är propotionerna på ett KC-C alltså kalk/cement/sand. När man har detta och vill använda kalkfärg så börjar det bli svårt eftersom man inte har lika starkt sug som i kalkbruk. Kalkfärg är beroende på sug för att bli hållbar och dessutom så är för- och eftervattning jätteviktigt.
Har man t.ex. ett C-bruk då och hoppar över för- och eftervattning så kan man i stort sett borsta bort kalkfärgen sen. Det är svårt att få en kalkfärg hållbar på ett bruk med cement i då cementen minskar suget.
Har ni ett KC-bruk så tycker jag att ni ska skippa kalkfärgen och gå upp i styrka på färgen för att få bättre hållbarhet. Kkh, KC eller silikat, helt enkelt
Kalkvatten använder man för att stärka upp kalkbruk innan målning och ibland till eftervattning, men på ett KC-bruk gör det varken till eller från. Inte som grundning iallafall.
Har man t.ex. ett C-bruk då och hoppar över för- och eftervattning så kan man i stort sett borsta bort kalkfärgen sen. Det är svårt att få en kalkfärg hållbar på ett bruk med cement i då cementen minskar suget.
Har ni ett KC-bruk så tycker jag att ni ska skippa kalkfärgen och gå upp i styrka på färgen för att få bättre hållbarhet. Kkh, KC eller silikat, helt enkelt
Kalkvatten använder man för att stärka upp kalkbruk innan målning och ibland till eftervattning, men på ett KC-bruk gör det varken till eller från. Inte som grundning iallafall.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden