10 456 läst ·
4 svar
10k läst
4 svar
Linoljefärg på Oljefärg
Hm oki, eftersom listerna är målade bara för några veckor sedan och sitter på plats, så känns det svårt att slipa dem där de sitter. Tänkte måla över spikskallarna och lite hörn. Kanske säkras att ta oljefärg eftersom det är så lite. Och sedan ta linoljefärgen från början nästa gång.
De är Ottossons linoljefärg jag kört.
Man lär sig hela tiden! Tack för hjälpen.
De är Ottossons linoljefärg jag kört.
Man lär sig hela tiden! Tack för hjälpen.
Jag har blandat friskt i olika sammanhang med både linolje- och alkydoljefärg. Det verkar som att linoljefärg fäster på det mesta men att vissa grejer fäster dåligt på linolja. En kul grej i sammanhanget är att de flesta impregneringsoljor som saluförs i diverse s k "färgprogram" baserat på alkydolja innehåller linolja (dom redovisar nästan aldrig detta rakt ut eftersom resepten är "hemliga" men dom brukar alltid påpeka att trasor o div. kan självantända). Har kört linoljefernissa ovanpå alkydoljefernissa på båten och linoljefärg på både alkydolje- och sån där j-a latexfärg på sommarstugan.
När jag byggde altan till kåken jag bor i använde jag tryckt virke som jag grundoljade (dränkte) med rå linolja, för att därefter gå över på en sån där komersiell impregneringsolja (från ett sånt där "färgprogram") och toppade det hela med alkydoljefärg. Har suttit ett år nu och ser jättebra ut - framtiden får utvisa om denna specialare var bra.
Jag är ingen höjdare på detta med kemikalier, men så mycket har jag fattat att all oljefärg - oavsett det är lin- eller annan olja består av fettsyror. Oljan härdar genom att molekylerna skaffar sig fler bindningar mellan varandra osv (egentligen på samma sätt som man gör plast) så rent teoretiskt ska det väl funka att blanda. Sen kan det finnas en ytspänningsproblematik när man smetar ut grejerna men det kan man justera med olika tillsatser ammoniak och liknande (har själv aldrig behövt detta). Uppenbarligen blandar färgfabrikanterna själva med oika oljor i sina färgprogram (fult ord).
När jag byggde altan till kåken jag bor i använde jag tryckt virke som jag grundoljade (dränkte) med rå linolja, för att därefter gå över på en sån där komersiell impregneringsolja (från ett sånt där "färgprogram") och toppade det hela med alkydoljefärg. Har suttit ett år nu och ser jättebra ut - framtiden får utvisa om denna specialare var bra.
Jag är ingen höjdare på detta med kemikalier, men så mycket har jag fattat att all oljefärg - oavsett det är lin- eller annan olja består av fettsyror. Oljan härdar genom att molekylerna skaffar sig fler bindningar mellan varandra osv (egentligen på samma sätt som man gör plast) så rent teoretiskt ska det väl funka att blanda. Sen kan det finnas en ytspänningsproblematik när man smetar ut grejerna men det kan man justera med olika tillsatser ammoniak och liknande (har själv aldrig behövt detta). Uppenbarligen blandar färgfabrikanterna själva med oika oljor i sina färgprogram (fult ord).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden