Byggahus.se

Putsning av husfasad

1. N
    Medlem · 4 inlägg
    Har nyligen genomfört putsningsarbete på vår husfasad. Efter att ha avlägsnat löst sittande puts på vårt lertegelhus har jag lagat med Maxit hydrauliska kalkbruk.
    - Hur länge bör man vänta med att kalka huset?
    - Kan man låta fasaden vara okalkad under vintern och utföra målningsarbetet först till våren?

2. G
    Medlem · 6 967 inlägg
    Putsen måste ju härda något så det är kanske inte lämpligt att blaska på med vattnig kalk direkt efter putsningen. Att vitkalka huset först på våren är en bra idee, tycker jag. Det är i alla fall ingen bra tid att kalka när det är mycket kallt och regnigt.
    gaia

3. Sommartorparn
    Medlem · 2 909 inlägg
    Hmm, jag är inte 100% säker, men jag tror att eftersom det är kalkputs så kan man kalka ganska snart efter, eftersom att materialen härdar med varandra. Men för säkerhets skull skulle jag fråga Maxit eller Målarkalk (inte närmaste byggmarknad bara).

När man kalkar en tidigare putsad yta så har man ofta problemet på försommaren att ytan är för torr och att kalken torkar för fort och lägger sig på ytan. Fuktig väderlek är idealiskt väder för kakning. Kalken klarar faktiskt också lite duggregn utan att rinna bort. (Hällregn direkt när man har kalkat är förstås inte bra...)

Frost ska det förstås inte bli innan väggen har torkat, men eftersom du bor i Skåne har du god til på dig till dess...

4. P
    Medlem · 607 inlägg
    Då du använt hydralisk kalkbruk så är det inga problem med att kalka vått i vått.

mvh plexi