Hej
Håller på med en totalrenovering av ett hus från 1910 och ska nu försöka fixa till väggarna.
Från utsidan består dom av dekorationstegel, typ mexi, 70mm isolering röd bränd tegel och innerst obränd lerstenstegel.
Lerstensteglet är rätt dåligt, det står dock kvar efter nertagning av gammal puts, väggen är en aning lutande. Nu undrar jag om man ska putsa om den med kalkbruk eller möjligtvis dra ner den och göra en ny vägg, om man gör ny vägg vilket material är då bäst att använda trä, lättbetong eller lättklinkers typ leca?
Den röde tegeln och lerstenen står sammanfogade utan luft mellan. Jag tror inte att lerstenen bär upp något utan tror att takstolarna står på den röda tegeln som från början var ytterväggen.
Det blev en aning rörigt, hoppas ni förstår ändå.
Andreas

Låter som typisk skånelänga. Bränt tegel utåt och obränt inåt. Läste någonstans att det obrända isolerar bättre än det brända och att man därför gjorde så. (Eller så var det helt enkelt billigare......) Hur som helst, tycker jag det verkar dumt att ta ner lerteglet om det är i någotsånär skick. Att väggen lutar är charmigt. Tycker det är helt knas när folk lägger möda på att räta upp väggar i gamla hus.

Det fanns en tråd om liknande ämne nyligen.
Här är den:
http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/92538-renovering-av-korsvirkeshus.html

Redigerat:
Skall mexi och isolering bort eller behållas? Skall det bort så kan du med fördel fortsätta med traditionella material och lerklina på insidan.
Om du behåller mexi och isolering kan du om du inte är så noga ur byggnadsvårdssynpunkt ta bort leran och kalkputsa.

Menar dock att det är dumt både ur isoleringsynpunkt eftersom leran isolerar samt att man aldrig kan ge sig på hur mycket ett extra innerlager egentligen stagar upp ytterlagret.

Lika rörigt svar :) Lerklina på insidan alltså...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.