1 749 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Boktips
Jag köpte en bok i helgen som jag absolut måste rekommendera till er som renoverar 30- 40- 50 60-talshus: MASONIT de oanade möjligheternas material, skriven av Jonas Fröberg. Mycket välskriven och intressant bok med många illustrationer.
Intressant. Ska kolla upp den boken.
Jag står själv inför valet att antingen försöka återskapa tiden kring sekelskiftet i mitt hus eller helt enkelt bevara nuvarande masonitorgie. Det lutar åt det senare. Det känns historiskt ärligare och inte minst enklare och billigare. Dessutom ger dessa masonitrenoverade hus på landsbygden mig lite nostalgiska känslor och minnen av farmor och farfars hus.
Jag står själv inför valet att antingen försöka återskapa tiden kring sekelskiftet i mitt hus eller helt enkelt bevara nuvarande masonitorgie. Det lutar åt det senare. Det känns historiskt ärligare och inte minst enklare och billigare. Dessutom ger dessa masonitrenoverade hus på landsbygden mig lite nostalgiska känslor och minnen av farmor och farfars hus.
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Det är en bra bok!
Jag tycker inte att man behöver satsa på "antingen-eller". Vi har plockat bort stora delar av masonitorgien i vårt hus, framför allt för att den har åldrats vansinnigt fult. Men vi har till exempel jättefina garderober byggda i masonit som naturligtvis ska få vara kvar. Jag tycker inte att det är historiskt oärligare än något annat val.
Jag tycker inte att man behöver satsa på "antingen-eller". Vi har plockat bort stora delar av masonitorgien i vårt hus, framför allt för att den har åldrats vansinnigt fult. Men vi har till exempel jättefina garderober byggda i masonit som naturligtvis ska få vara kvar. Jag tycker inte att det är historiskt oärligare än något annat val.
Som det nu är för mig så handlar det till större delen att jag skulle behöva "göra om" allt om jag skulle vilja gå tillbaka till sekelskiftet. Där jag kan så kommer jag försöka krydda med äldre detaljer, t.ex. låta spegeldörrarna komma från ur masoniten (det är redan gjort under 70-talet på nedervåningen) och kanske sätta tillbaka fönstren från 1800-tals osv.
Det är ju inte bara masoniten i sig, utan alla lister, foder o dyl är också från masonittiden. Det gör för mig att det känns rätt att behålla nuvarande stil.
Det är ju inte bara masoniten i sig, utan alla lister, foder o dyl är också från masonittiden. Det gör för mig att det känns rätt att behålla nuvarande stil.
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
För oss är det så att vi har kvar en del byggnadsdetaljer (till exempel fönster) som rimmar rätt illa med masoniten. Men även hos oss är fodren utbytta. Vi har tagit fram panelen från ca 10-talet och ska komplettera med golvsocklar efter en förlaga som hittats i huset, dito taklist, och ett nytillverkat fönsterfoder från trakten. Det är väl så med renoveringar i mångt och mycket; ibland skapar de nya kvaliteter men andra gånger blir resultatet inte alls bra. All målarfärg och spackel har spruckit upp mellan masonitskivorna och det lossnar stora flagor från väggen till exempel. Jag tycker att det är förljuget att göra om någonting som inte fanns, men att skala bort ett lager som syns på flera andra ställen i huset för att visa vad som byggts för och inte fick synas för femtio år sedan är varken mer eller mindre förljuget än att behålla allt. Nåväl, det var en parentes, alla gör ju de val som känns bäst för dem.
Men frågan är intressant, för vi är väl många som har masonitbeklädda hus i detta forum...
Klicka här för att svara