5 710 läst ·
43 svar
6k läst
43 svar
Sotningsluckan igen
Det fungerar inte så bra då du bör få upp järnet i högre temperaturer för ett gott resultat!Sommartorparn skrev:
Jag själv rödglödgade med gasollåga och doppade i en lösning av linolja och en liten del trätjära som om man vill kan lösa i lite rödsprit först. Gjorde detta två gånger. Man kan kanske tycka att allt bränns bort vid andra uppvärmningen men efter andra "doppet" såg detaljerna riktigt bra ut. När de har svalnat något så torka av överflödet som annars kan bli geggigt och flammigt.
Oj, men det kan jag ju inte göra när 'detaljen' är fastmurad i väggen :eek:Snurre skrev:Det fungerar inte så bra då du bör få upp järnet i högre temperaturer för ett gott resultat!
Jag själv rödglödgade med gasollåga och doppade i en lösning av linolja och en liten del trätjära som om man vill kan lösa i lite rödsprit först. Gjorde detta två gånger. Man kan kanske tycka att allt bränns bort vid andra uppvärmningen men efter andra "doppet" såg detaljerna riktigt bra ut. När de har svalnat något så torka av överflödet som annars kan bli geggigt och flammigt.
Hur som helst, enligt riktsantikvarieämbetets rapport så var linolja inte så vidare värst effektivt, inte ens om man upphettade det. Finns testprotokoll i rapporten.
Kommer inte på fråga! Jag drog en lättnadens suck när jag fick dit den och det blev snyggt. Hade världens noja för att inte klara det! Den passade precis i hålet och sitter nu som berget med hjälp av husfix. Ska den tas ut förstör jag väggen.Snurre skrev:
Jag är tacksam för dina förslag, men tänker inte sätta igång några jätteprojekt.
Vill få detta snabbt avklarat så jag kan vinterstänga sedan.
Luftuktigheten är hög hos mig. Samma som utomhus. Huset står utan värme på vintern med ventilerna fullt öppna. Dessutom rinner det ut regnvatten just genom denna lucka. Det fanns en anledning till att den gamla luckan var sönderrostad.
Jo, det lutar ju åt det...... Fördelen med olja är att det sedan funkar att måla med linoljefärg efteråt.....aliback skrev:
Eller kanske ta spissvärta i alla fall....... Förfärligt med alla dessa alternativ!
Tack alla ni som har engagerat er i denna lilla detalj!
Jag vet fortfarande inte hur era gamla sotningsluckor ser ut. Vad är normalt? Vad är historiskt korrekt? Vad är praktiskt?
I vårt hus är sotningluckorna till vedspis och bakugn av gjutjärn och behandlade med spissvärta för att passa ihop med vedspis och bakugnslucka. I husets andra kök sitter bara ett vridspjäll som ventilation ovanför vedspisen och detta är målat i murstockens färg.
När jag installerade en sotningslucka på vinden för ett par veckor sedan (se tråden "sotning av kakelugn") behandlade jag sotlucka och ram på plats med spissvärta utan att det kladdade på putsen runt om. Även om spissvärtan inte härdar lika bra på sotluckorna brukar det hålla ett bra tag.
Kan du inte göra en provisorisk huv till skorstenen över vintern? Om stugan ändå skall vara stängd över vintern och inte eldas, behöver ju inte huven vara så avancerad och värmetålig. Bara ett litet tak som skyddar mot det värsta regnet och ändå tillåter ventilation.
När jag installerade en sotningslucka på vinden för ett par veckor sedan (se tråden "sotning av kakelugn") behandlade jag sotlucka och ram på plats med spissvärta utan att det kladdade på putsen runt om. Även om spissvärtan inte härdar lika bra på sotluckorna brukar det hålla ett bra tag.
Kan du inte göra en provisorisk huv till skorstenen över vintern? Om stugan ändå skall vara stängd över vintern och inte eldas, behöver ju inte huven vara så avancerad och värmetålig. Bara ett litet tak som skyddar mot det värsta regnet och ändå tillåter ventilation.
Måste fråga, hur bär du dig åt för att det inte ska kladda bredvid? Hos mig blir det alltid ett par centimeter svart på fel sida järnet. T.ex. runt kaminens fötter o runt skorstensröret. Även när jag svärtat mina föräldrars spisinsats så har det blivit ett par centimeter svart på teglet runtom, som inte går att tvätta bort. Kan bara inte föreställa mig hur man får en skarp linje. Först ska svärtan påföras , sedan gnuggas in...... Hur som helst kommer den kladdiga trasan alltid över gränsen. Maskerar du med maskeringstejp? Använder du svärta på tub eller flytande?aof skrev:
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
tja, bra fråga hur jag gör... Jag klickar på en liten klick från tuben på spisen, kaminen eller luckan och arbetar ut den med en liten, styv borste (tror att den igentligen är till för skoputsning). Jag använder inte någon trasa efteråt utan lägger på så tunt att det inte behöver torkas något efteråt. Skulle det bli lite tjockt i något ornament brukar det damma bort när det torkat och jag suger bort det med dammsugaren. Hade lite problem i början då jag inte var så nogrann och kladdade en hel del på kaklet runt spisen och upptäckte att fogarna inte blir så vackra... Det borde gå att använda någon tunn skiva eller plåt som skydd också.
Ville bara tala om att det blev spissvärta till slut i alla fall. Hade en omröstning inom den närmaste familjen och det fick bli så. 
Kladdigt på det vita blev det trots att jag offrade min finaste spröjspensel (använde den flytande svärtan). Handskarna var ju nersvärtade, så det syns var jag tog i väggen........Med lacknafta lyckades jag sedan smeta ut det. Hur som helst, förr eller senare så ska ju den väggen målas om så det får vara så länge......
Kladdigt på det vita blev det trots att jag offrade min finaste spröjspensel (använde den flytande svärtan). Handskarna var ju nersvärtade, så det syns var jag tog i väggen........Med lacknafta lyckades jag sedan smeta ut det. Hur som helst, förr eller senare så ska ju den väggen målas om så det får vara så länge......
Klicka här för att svara