Jag har ett 1700-tals torp med två uthus (matkällare och magasin), Falu-rödmålade med taktegel. På torpet och magasinet har jag nockbrädor som är tjärade (vilket vad jag har hört ska vara det "rätta" för mitt torp). Men det kräver att man tjärar på nytt varannat år. Därför tänkte jag att man kanske kan stryka på roslags-mahogny istället, vilket jag har använt på dörrarna till uthusen och det håller desto längre.
Någon som vet om roslags-mahogny är helt fel på nockbrädan?
 
Du kan ju annars bryta roslagsmahognyn med pigment för att få den rätta färgen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.