Har precis fått beskedet av sotmästaren att vår kakelugn läcker, dels i ryggen och åt sidorna men även i bjälklagsgenomföringen mot vinden :'(
Han menade att ugnen behöver plockas ner och muras om...
Finns det inget annat möjligen skonsammare och smidigare alternativ?

Läckor på sidorna kan man ofta täta genom nytt bruk i fogarna, möjligen även på vinden, om man kommer åt där. I ryggen finns det nog ingen chans att komma åt att täta.
Om man tätar där man kommer åt och låter provtrycka igen finns väl en liten chans att sotaren kan godkännna kakelugnen. Lite grann kan en kakelugn få läcka, när man väl har fått drag i skorstenen kommer det inte ut rök i rummet. Men det ju sotaren som bestämmer om den ska få eldningsförbud. I gränsfallen gör nog olika sotare lite lika bedömningar. Tyvärr är nog ändå det troligaste att den måste sättas om.

Hans

Det blir säkert bäst att sätta om kakelugnen, men kanske inte helt nödvändigt.

Vi har två gamla kakelugnar som vi ville behålla, men ansåg kostnaden för omsättning alldeles för hög. Vår byggmästare fick då tag på två gubbar som fixade båda två så att de inte läcker och vi fick dem godkända utan problem.

Jag vet inte riktigt vad de gjorde, tyvärr, men det går fint att elda i dem nu och de värmer bra. Och de läckte som såll innan.

/EB

Det kan ju räcka att plocka ner några av dom översta varven, översta 1/3 eller så.....

EB skrev:
Jag vet inte riktigt vad de gjorde, tyvärr, men det går fint att elda i dem nu och de värmer bra. Och de läckte som såll innan.

/EB
La dom kanske i nya fogar ? Det kan stoppa inrökningen ett tag.
gaia

Tack för Era svar!
Två följdfrågor:
-Är själv inte främmande för idén att försöka foga om det jag kommer åt. Har någon några tips att dela med sig?
Finns det någon kakelugns(makare/)-restaurerare i Skaraborg?

Puia

Jag har anlitat Skövde kakelugnsmakeri för nerplock av en ugn och det gick bra ...

Det finns metoder att täta kakelugnarna med bruk, men det är inget som är beständigt
Hårt bruk, exvis cementbaserat kommer spricka efter ett tag och då är det bara att täta den igen.

Så omsättning är det enda som gäller om man ska få lite livslängd på ugnen.

Att peta bruk i fogarna utifrån känns inte så lockande tycker jag.
Det är ju rätt så varmt i ugnen när man eldar.

Kakelugnar lagar man med lerbruk och inget annat.
Du kan nog själv täta den i bakmuren, de läcker ofta precis i bakkanten intill sista kaklen. Men det låter som om kronan måste plockas av och det kan kakelugnsmakaren göra.

Fogar gör man med krita och vatten. När kakelugnen är kall. Busenkelt. :)

JesperS skrev:
Jag har anlitat Skövde kakelugnsmakeri för nerplock av en ugn och det gick bra ...
Precis vad jag har sökt på hitta.se utan framgång tidigare. Fick en träff i Hjotrakten istället. Har efter Ditt tips Jesper sökt igen fast på Eniro.
Får man fråga vad han debiterade för nerplocket?

Blommis! Kan Du förklara vad som skiljer att täta respektive att foga? Jag menar när används lerbruk respektive krita? Jag tror att jag hänger med men bara tror. En fråga till; menar Du "intill sista kaklen" som Du skriver eller intill sista teglen i bakkanten?

Tack för att Ni finns ; )

Täta med lerbruk gör man på baksidan (och på insidan) där det inte finns några kakel utan bara mur. Det är där kaklen tar slut och muren börjar i bakkanten som det brukar läcka.
Fogar med krita gör man mellan kaklen, precis som när man kaklar i badrummet tex. :)

Jag känner en kakelugnsmakare som häller mjölk i kritan istället för vatten för att det ska bli segare. Men om det står oeldat och är lite kallt i rummet då kan det börja mögla i fogarna. Så jag kör med vatten.

Jag ska foga våran ugn som nyligen är omsatt.
Är det bara att blanda krita med vatten till en tjock gröt och sen köra på?

Jajamän, man stryker på med fingarna och jämnar ut med fuktig svamp, och sen polerar man kaklen med trassel. Så blir den som ny :)

Det finns alla möjliga recept för kakelugnsfog. Jag har hört vissa som använder ägg i smeten (jag antar vitan ;) )

Hej! Kan någon beskriva, i detalj , hur man sotar alla fem kanalerna i en kakelugn. Det finns många beskrivningar hur man eldar men ingen om hur man sotar den .

Tacksam för svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.