Byggnadsvård
Saxpy: [citat] Har letat där men inte hittat den. Har mailat till dem så får vi som om de känner igen den.
Tod: Om fastigheten är "den sista byggnaden från en svunnen tid" så kanske den skulle kunna få någon sorts kulturminnesmärkning. Om fastigheten är kulturminnesmärkt är det en variabel som måste beaktas i en exploatering. Jag tror dock att det ofta är kommunen själv som har hand märkningen, inte helt insatt i den frågan.
Zynx: [citat] OJ, en hel del o bita i ja.. men riktigt snygga kakelugnar.. och de där fönstrena skulle jag vilja ha... tidigare ägare har sågat sönder våra tyvärr... takbeklädnad och skorstenarna är tyvärr allt för nygjord i ny stil :-/
Alko: Humlemott, en klassiker! Jag tog den faktiskt bara på att läsa rubriken "Isolering eller insekt" (utan att se bilden). Man borde kunna göra skyddsvästar eller nåt av det materialet! :D /A
Alko: Här har du 2150 bilder på hussvamp: http://www.google.se/images?hl=sv&source=imghp&q=hussvamp&gbv=2&aq=f&aqi=g2&aql=&oq=&gs_rfai= Tycker spontant inte att det ser ut som hussvamp, snarare nån form av skålsvamp, men det bör väl lämpligen besvaras av Anticimex på plats. /A
Granne421: Jag hjälpte grannen annonsera ut sitt begagnade badkar hon ville bli av med vid stambytet i flerfamiljsfastigheten. Massor av intressenter ringde så man hade kunnat ta mer betalt än de 300 kr som skrev i annonsen. "300 kr eller högstbjudande" hade vi kunnat skriva i eniro.se säljannonen... :blushing: Men vilka riktpriser ska man sätta?
mupp: Hej Jag har renoverat ett gamalt härbre. Jag har en fråga angående ventilationen i taket. Härbret hade ett ganska fint yttertak underlagspapp och halvstockar inne ifrån sett. Vi valde att isolera från insidan av taket. För att maximera utrymmet inne är det öppet upp i taknock. Vi gjorde en luftspalt på några centimeter mot halvstockarna, jag tyckte att det borde räcka med luft
Djurmo: Gör ett krön ovanför dörren, lite lister och vita ytor, brukar funka bra!
AstaS: Videung - nej det är inte vi. Det gjordes förmodligen någon gång på 70-talet.
Dr_Jerkyll: Det verkar som du bestämt dig vad gäller plast, isolering etc. Det är Ok. Men jag gissar att din nya trossbotten inte kommer hålla i 200 år som den förra. Samtidigt vill du att vi ska komma med invändningar men du lyssnar inte eller argumentear emot. ;) Jag skippar de frågor som du redan bestämt dig för hur du ska göra om du inte misstycker... Trägolv kan klara golvvärme,
Linisen_01: Vilken plugg rekommenderas för lersten? Skall fästa upp lampor, spegel etc?
Eld: Imma mellan rutorna brukar bero på att det är för tätt mellan yttre och inre båge. Jag har aldrig hört talas om att det blir imma mellan rutorna för att det är otätt mekllan karm och båge. Utrymmet mellan bågarna ska ventileras med utomhusluft för att det inte ska bli imma.
Anders_Roslagen: Egentligen inte... Jag tänkte mer på synvillan än färgen...
ByggEva: Vi håller på och bygger om två badrum. Ett mindre med toa/handfat/dusch och ett större med toa/handfat/bad/dusch. Nu har jag scannat internetsidor efter handfat, wc, kakel och bårder/lister mm i klassiskt stil. Hittar inget bra egentligen. Problemet är också att få till duschhörnan så att den inte ser för modern ut. Ska kolla på engelska sidor nu. Men här är några aktuella svenska
TorpSara: [citat] Järnoxidröd blir mer rätt. Det har vi på detaljerna till vårt ljusröda hus.
JanneL: Jag skulle hellre använda Monoflex. I.o.f.s spelar det nog inte så stor roll vad du använder bara det blir tätt. Snart blir det minusgrader och då slipper du regnet. Snön gör inte samma skada. Till sommaren bör du dock åtgärda problemet. Någon risk för att karmen skall bli förstörd har jag svårt att tro. Jag håller nu på att renovera/måla två fönster som inte sett färg sedan
nyacks: som avdankad biolog blir man ju hispig så fort man hittar minsta lilla kryp i ett gammalt hus.. får det alltid till att bli de värsta sortens kryp.. nu orkar jag inte bry mig längre utan slänger dem i en burk och nästa sväng jag åker förbi stan slänger jag in burken hos anticimex så ringer de lite senare och lugnar ner mig... mjölbaggar har jag hittat massa av olika sorter och även
Fixelix: Oljeboard, läkt och tegel lades på i slutet av augusti. Tar en titt på det till våren och kanske skriver någon rad här om jag kommer ihåg det! Största problemet var att få teglet att ligga bra, lite knepigare än jag trodde!) (Jag behövde justera höjden på nedersta tegelraden vilket ställde till lite.) Tack för alla tips och tankar!
Ada: Oups, jag tror jag ska sluta lämna den här sidan uppe när fyraåringen ska ta över datorn.
Anders_Roslagen: Ja, man får skäl att göra något annat tills man river bort och gör om rätt
Ahlbom: folien säljs på vanliga byggvaruhus så det är bara att införskaffa och köra igång!
Jehu: Hepp! Året har snart gått och vi fick ägna oss åt det gamla huset, som behöver arbete in på nästa år. Sommaren tog slut och det enda som blev gjort på stommen var att lägga på tak. Som ligger under presenningar, medan vi har funderat på hur det ska isoleras - har tänkt oss att kunna bruka övervåningen även på vintern. Var i Norge i augusti och tittade på torvtak. Något man
mersault: Hej! Nu är jag inte någon expert på området, men jag håller på att renovera en fin gammal jordkällare på vårt torp så lite tror jag att jag har snappat upp. Är inte problemet i stället att temperaturen är för varm om det möglar? Temperaturen ska gärna vara 4 grader eller lägre för att undvika mögel. Fukt i sig är väl bra om du ska lagra potatis och äpple, för är det för
Anders_Roslagen: antar att besiktningsmannen inte kan gamla kåkar. Offerbrädan var just offerbräda, utan plåt. Har byggt utan plåt på min utbyggnad för utseendets och känslans skull...
Jehu: Njanjo kanske inte hussvamp. Hussvamp behöver kalk - finns det murstock? Ditt golv ser inte så friskt ut, läge för sanering och åtgärda kgrypgrunden. Kalla ut Anticimex är inte fel, de är bra att prata med. En del försäkringsbolag erbjuder gratis inspektion när man tecknar hemförsäkring.
Ahlbom: Visst är det en del jobb att byta syll, rikta kåken och lägg om golven, men jämfört med bygga nytt så är det en bråkdel! Hur mycket hade ni tänkt göra själva? Kolla annars med en timmerman från trakten vad det skulle kosta att byta syllen.
Anders_Roslagen: Synlig spik fungerar även det. dessutom går de att justera något. Har även sett osynlig spikning (genom regel mot fönstret)...
Fjäril: Ett alternativ till att slippa såga i fönstren är också att gå till en plåtslagare och få "tillvikt" bleck utan den där sista kröken som ska in i skåran. Vi gjorde så och det blev jättebra, dessutom mkt billigt då det oftast räckte med ngn spillbit hos plåtslagaren. Då fick vi också hörnen tillvikta. När vi sen satte dem på plats la vi en sträng silikon precis bakom för att
Farzan: Det här tycker jag är en intressant gammal tråd i ämnet.