2 626 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Besiktiga gammalt hus
Hej,
I min släkt finns ett gammal hus fr. slutet av 1800-talet. Ingen har lagt ett finger på det på många, många år och det är i ganska dåligt skick. Jag funderar nu dock på att ta mig an det. Då jag har viss erfarenhet av (hobby)renoveringsarbete efter diverse renoveringsprojekt av mitt ordinarie hus känner jag mig inte jätteorolig inför uppgiften.
Jag skulle dock vilja ha hjälp att gå igenom huset innan jag drar igång. För att göra en bedömning om framförallt kvaliteten på de bärande konstruktionerna. (Väggar, takstolar osv..). Har någon något tips på vem som gör denna form av besiktningsarbete? (Det handlar alltså inte om att inspektera huruvida det finns tippskydd på spisen, att berätta att tilläggsisolering är en riskkonstruktion osv. Vill inte heller någon "negativ" typ som säger "Äsch, det är bara att riva - bättre att bygga nytt)
Tips? (Bor i södra skåne - malmötrakten)
MVH / Jonas
I min släkt finns ett gammal hus fr. slutet av 1800-talet. Ingen har lagt ett finger på det på många, många år och det är i ganska dåligt skick. Jag funderar nu dock på att ta mig an det. Då jag har viss erfarenhet av (hobby)renoveringsarbete efter diverse renoveringsprojekt av mitt ordinarie hus känner jag mig inte jätteorolig inför uppgiften.
Jag skulle dock vilja ha hjälp att gå igenom huset innan jag drar igång. För att göra en bedömning om framförallt kvaliteten på de bärande konstruktionerna. (Väggar, takstolar osv..). Har någon något tips på vem som gör denna form av besiktningsarbete? (Det handlar alltså inte om att inspektera huruvida det finns tippskydd på spisen, att berätta att tilläggsisolering är en riskkonstruktion osv. Vill inte heller någon "negativ" typ som säger "Äsch, det är bara att riva - bättre att bygga nytt)
Tips? (Bor i södra skåne - malmötrakten)
MVH / Jonas
Du talar om ett "nya tidens hus". Jag gissar det har tegelväggar, eftersom det ligger där det ligger. Precis som du själv antyder tror har du ingen större nytta av en formell husbesiktning, eftersom du redan vet att huset är snudd på "utdömt".
I ditt ställe skulle jag kontakta länsantikvarien i Malmö. Be först om deras egna antikvariska synpunkter. Fråga sedan om man känner till någon handfast hantverkare, som brukar anlitas för liknande projekt. Andra som kan visa vägen är de som i större skala äger liknande byggnader, kanske gods i närheten eller pastorat. Där kan du bergsäkert få telefonnummer till ortens bästa folk.
I ditt ställe skulle jag kontakta länsantikvarien i Malmö. Be först om deras egna antikvariska synpunkter. Fråga sedan om man känner till någon handfast hantverkare, som brukar anlitas för liknande projekt. Andra som kan visa vägen är de som i större skala äger liknande byggnader, kanske gods i närheten eller pastorat. Där kan du bergsäkert få telefonnummer till ortens bästa folk.
Du kan ju alltid googla " Byggnadvård malmö" så får du upp olika alternativ som du kan gå vidare med. Museum eller byggnadsvårds centrum. Dom har nog möjligheter att förmedla en duktig hantverkare som kan det här med byggnadsvård. En duktig snickare är vad du ska ha, som vågar bli lite skitig. Efter att han har varit uppe på en skitig vind och känt med kniven hur det är med dina bjälkar. Lycka till.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvårds"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Länsantikvarien har du nog ingen nytta av, däremot det som förr kallades landsantikvarien, dvs länsmuseet. Jag vet inte hur det är i Skåne men på de flesta ställen i landet så gör dom en enkel besiktning och rådgivning gratis. Dom är inte hantverkare eller ingenjörer men har oftast ändå en rätt bra grundkunskap om gamla hus även från praktiskt håll och kan rekomendera vem man går vidare med. Länsantikvarien, dvs länsstyrelsens kulturmiljöenhet jobbar med bidrag och med hus som är skyddade enligt kulturminneslagen och det antar jag inte är aktuellt i ditt fall. I Skåne finns ju också föreningen BEVIS som kan vara värt att kontakta.
Tack snälla, för alla svar! Det finns en lista över företag (medlemmar) på BEVIS hemsida. Ska kontakta någon av snickarna där och hoppas det är en av den typen "Träig snickare" beskriver
@billy_baver: Tror inte det är tegel i väggarna, tror det är "lerväggar".
@billy_baver: Tror inte det är tegel i väggarna, tror det är "lerväggar".
Jag blir lite förvånad om du har lerväggar i ett så sent hus. Men isåfall har jag en trevlig länk här -
http://www.lerbyggeforeningen.se/
http://www.lerbyggeforeningen.se/
Klicka här för att svara