2 613 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Var få man tag i gammalt kakel?
Beroende på vilken storlek ert har så finns det nytillverkat hos Gysinge. De har i storlek 10x20 cm. Det finns även fasat hos andra leverantörer men det är tunnare än Gysinges och passar kanske inte ihop med ert gamla. Gammalt är nog svårt att få tag på. Ofta går det väl tyvärr sönder när man tar ner det.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Om det går sönder eller inte beror mycket på vad det är satt med för bruk, och jag föreställer mig att för riktigt länge sen var det mest kalk och kanske ingen cement alls i bruket. T.o.m. lerbruk, som för kakelugnar, kan nog ha förekommit. Är inte säker på detta, men jag vet helt säkert att när de började sätta med rent cementbruk, som de gjort kring 1950 här, är det ett elände att rädda en enda platta. Det sitter oftast en klump som är 3-4cm tjock på varje platta, och den är så otroligt mycket starkare än en platta.Sophie skrev:Beroende på vilken storlek ert har så finns det nytillverkat hos Gysinge. De har i storlek 10x20 cm. Det finns även fasat hos andra leverantörer men det är tunnare än Gysinges och passar kanske inte ihop med ert gamla. Gammalt är nog svårt att få tag på. Ofta går det väl tyvärr sönder när man tar ner det.
En del av problemet med att få tag i gammalt är väl att det oftast blivit utbytt längs vägen och kasserat.
Klicka här för att svara