Nja, att det var så det såg ut är väl en sanning med modifikation. För det första är det inte samma kabel, kulokabeln är nättare på grund av att den moderna EKRK:n är jordad. För det andra skiljer sig höljet, metallhölje på den gamla kulon mot det moderna plasthöljet på EKRK. För det tredje har vi modern standard vad gäller framför allt uttag - allt det leder till att det inte ser ut "som det gjorde förr". Dessutom kan jag ju då tillägga att vi har kvar originaldragningarna från 1945 på flera ställen och det sitter definitivt inte fult - det är tvärtom riktigt snygga dragningar. Av alla de gamla hus jag har besökt, liksom vårt eget hus och vår bagarstuga, lyser det av hantverksskicklighet och ordentlighet. Samtliga lister är till exempel skarvade snett och med skarven i vinkel - det är bra mycket prydligare och perfekt än skarvningarna som byggnadssnickaren som hjälpte oss har gjort.

Jag kan hålla med om att man ska ta paketet med att bo i ett gammalt hus, men samtidigt tycker jag att om man har möjlighet att gömma undan elen utan att förstöra eller regla upp (till exempel bakom lister eller under golvet) så är det en bra idé att göra det.

Vad gäller el tycker jag också att man kan ta sig en rejäl funderare på hur man vill ha det. Exempelvis sitter uttagen på 20/30 cm höjd över golv (modern standard), strömbrytarna på 1 m över golv. Detta skiljer sig mot äldre standard. Vi har faktiskt valt att minska antalet uttag även om det är något fler än vad det var tidigare.

Håller med om att lettiklammer ger ett nättare intryck.

Vi har valt att sätta alla nya, utbytta uttag och strömbrytare på "gammal" höjd. I hallen, som är det enda rum (utöver badrummen) som hittills fått ny el så har vi valt att ersätta de gamla uttagen och strömbrytarna med Manufactums vita i duroplast,och kommer följdaktligen att göra detsamma i övriga huset. Däremot kommer vi att försöka rädda de ursprungliga porslinsdosorna där det går, IFÖs vita nya porslinsdosor är en aning mindre och väldigt spröda.

Det är inte den utanpåliggande ledningen som stör utan att den nya just ser så splitterny och plastig ut.
Har nu lärt oss inför kommande nydragningar, efter tips härifrån, hur gå tillväga för att kamouflera plastigheten.
Vill dock poängtera att vi är mycket nöjda med den elektriker vi hittat, erfaren, kunnig och lyhörd. Han tom renoverade vår gamla ytterbelysning på förstukvisten aå att den gick att återanvända.

Vi vill framförallt undvika att huset efter renovering ser ut som ett lapptäcke, att man lappat och lagat med olika material och utföranden här och där. Försöker därför också få eldragningen att se enhetlig ut i hela huset. Köket kommer att bli det enda rum där vi gömmer undan en del av elen.

Kulo är inte fult men kräver lite snits för att smälta in även i äldre miljö. Håller helt med om att det i gamla hus lyser av hantverkskunnande och noggrannhet, även i detaljerna.

Sophie skrev:
Hittills har inga av våra pappspända tak gått sönder då vi tagit ner gammal kuloledning och satt upp ny. Man måste vara försiktig men det går att göra. Vi blev också väldigt nöjda när vi klistrade över den nya kabeln med tidningpapper på de gamla papptaken och sen målade allt.
Det där har jag varit lite orolig över; vi har behov av att dra el till en krok mitt i taket, och det är pappspänt. fungerar det bra och dra en synlig och spika igenom pappen utan den spricker sönder?

Zynx, det går jättebra att spika igenom pappen utan att den spricker. Vi har till och med gjort hål med hålborr i pappen för ventilationsdragning. :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.