Jag har tänkt att byta ut innerväggar och tak för att räta ut och för att kunna dra om el och dylikt på ett enkelt sätt. Frågan är bara vilket typ av material som skall användas? Jag har haft gips väggar i tidigare boende former och tycker inte att det är någon optimal fästyta. Skall man kombinera gips med ytterligare en skiva alternativt använd något helt annat?

Är det stora prisskillnader?

???

gips och OSB är bra!

Eller gips + råspont!! ;)

Vad är det för rekommenderad dimension på respektive väggdel? Prisjämförelse?

Jag bygger innerväggar, icke bärande enligt:

gips
OSB
45x70
70mm isolering
OSB
gips

Vill man så ersätter man OSBn med plyfa eller råspont.

-Ankan- skrev:
Är själv inne på att byta en innervägg, men hur göra när den är bärande då??  ???
Vad rekommenderar ni då att man använder?

/Ankan
Det beror väl på hur bärande den är..... ungefär samma sak. Är det riktigt mycket last kan man ju gå upp en dimension till 45x95 men det måste vara omöjligt att ge någon generell rekommendation kring detta - inte kan jag det iaf!

http://www.traguiden.se/

Där finns rekomendationer för bärande väggar, mellanväggar, altaner, tereasser å mycket mycket mer.

Bob_the_builder
Ja, jag har också rekommenderat Träguiden några gånger. Den är riktigt bra och fylls på kontinuerligt.

Vad är OSB för nåt??

HenkeBoy skrev:
Vad är OSB för nåt??
Oriented Strand Board
Skivor som man till skillnad från gips o vanliga spånskivor kan skruva i. Består av stora spån som limmats ihop.

Jag ska bygga några nya innerväggar och affärn rekommenderade att sätta först spånskiva och sedan gips för att ha nåt att skruva i. Är det fel då??

TzeroX skrev:
Är det fel då??
Nej, det går med spånskiva också. ;) De hade kanske inte OSB i sitt sortiment eller så tjänar dom bättre på spånskivan. :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.