Byggahus.se

Skruva i spånskivor, hållbarhet

1. B
    Medlem · 910 inlägg

Bigfoot

Medlem
    Hej

Vi behöver sätta upp hyllor i vårt kombinerade apparatrum/reservtoa/förråd. Jag kan nog inte förlita mig på att skruva i reglarna (olämplig placering + diverse elledningar dragna otrevligt nära) utan jag får skruva en hel del direkt i spånskivorna (12 mm tjocka enligt ritning). Hur pass bra kan jag räkna med att det håller? Det kommer att bli en hel del tyngd på dom framöver när allt frostkänsligt ska flyttas in från uteförrådet och jag vill ju inte att halva väggen ska rasa ner...

2. M
    Medlem · 694 inlägg

Mjölnaren

Medlem

Re: Skruva i spånskivor, hållbarhet

Om vi utgår från att spånskivorna sitter ordentligt i reglarna (inte så säkert ;) ) och att du inte skall ha upp flera 100-kilo i hyllan och att inte hyllorna är djupare än 30-40 cm räcker det med "grov" skruv (belastningskraften "rakt ner" tänk bara på hur skruven är gängad & förborra). Ställ det tyngsta längst ner. Men vill du ha lite mer säkerhet använd "molly" eller "gummiexpander". Störtsta påfrästningen när man monterar en hylla är på översta skruvförbandet.

• Laddar…
  3. B
    Medlem · 910 inlägg

Bigfoot

Medlem

Då får det bli så. Sen får man väl hoppas att spånskivorna är ordentligt fästa...om inte annat kommer dom väl att bli det efter att ha rasat ner en gång...

4. J
    Medlem · 742 inlägg

jocke4u

Medlem

Sen kan man kanske avlasta längst ut på hyllplanen genom att sätta en lång gängad stång genom alla hyllplan med mutter/bricka på varje sida om hyllplanet och sedan föranka detta i taket. Detta förutsatt att du har ett lämpligt tak som kan hålla detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.