2 544 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Betongbjälklag ger tystare hus?!
Jag och min man skall bygga ett souteränghus med gjuten bottenvåning och ett prefab trähus som övervåning. Normalt sett byggs sådana hus med träbjälklag men vi har funderat på att gjuta bjälklaget mellan våningarna för att få ett tystare och mer gediget hus. Detta blir förstås dyrare, men tror ni att det är värt pengarna? Någon som har erfarenhet eller åsikt i frågan?
Tacksam för svar!
Tacksam för svar!
Btg är kanon vid ljudisolering..Vid 200 mm tjockt btg bjälklag är väl kanon. Sen beror det på vad man lägger ovanpå..Lättbtg är ingen höjdare tycker jag i nån bemärkelse ja det skall väl vara att lappa igen hål eller mura med då
Och att gjuta ett 200 mm bjälklag kostar en del om man lös spikar formen...krävs ju ett antal stämp och grejjer. iofs kan man hyra balkar och formbord. Så kostnaden blir effektivare med btg. Nackdelen är uttorkningstiden som är 2-3 månader för dubbelsidig uttorkning ungefär...
Och att gjuta ett 200 mm bjälklag kostar en del om man lös spikar formen...krävs ju ett antal stämp och grejjer. iofs kan man hyra balkar och formbord. Så kostnaden blir effektivare med btg. Nackdelen är uttorkningstiden som är 2-3 månader för dubbelsidig uttorkning ungefär...
Klicka här för att svara