Finns det en sån någonstans. Ska tydligen spackla till min inte helt lyckade platta.

Hur tunnt kan man spackla? Jag vill ju helst bara fylla i svackorna

Blir det slätt nog för att måla eller ska spacklet slipas sen på nått vis?

Kan man spackla halva rummet först och sen göra andra halvan om man skärmar av eller får man en ohjälplig sprickzon där. Kan jag göra halva i taget så slipper jag tömma hela bygget

Primer ska visst vara bra att ha i botten men vad har jag missat?

Som en tumregel så har ett tunnare skikt lättare för att släppa eller smulas än ett tjockare skikt.
Dock kan skikttjockleken variera beroende på vilket flytspackel du väljer.
Bäst är att läsa läggningsanvisningarna för det aktuella spacklet och följa dessa till 100%.

Viktigt är att underlaget är helt rent och att det primats på rätt sätt (åter igen läs läggninsanvisningen för ditt spackel)
Efter spackling behöver du inte göra något med ytan som du inte hade behövt göra med betongplattan.

Skarvar kan göras, helst görs de där en framtida vägg kommer att dölja ev. sprickbildning.

Anlita en entreprenör! det tar honom några få timmar att göra, och du har någon att hänga om det inte blir bra!!!
Det är mycket svårt att flyta tunna skikt - det är värt pengarn att låta någon som kan göra jobbet!

Det var vad jag ville men de som är villiga att ta jobbet kan inte göra det inom den tidsram jag kan acceptera och då menar jag när i tiden och inte antalet arbetstimmar så därför lär jag bli tvungen att göra det själv om jag vill eller inte........

om du har K-rauta i närheten kan du ju kolla där, tyckte att jag såg nån bra brochyr hos dom innan idag, sen om du vill dela av så finns det bra skummgummiremsor (konstigt ord :-?) med tejp på som man anväder vid sådana tillfällen.
Men det räcker kanske med en vanlig planka om det är plant, å det borde ju inte spela nån roll hur tjockt man spacklar så länge underlaget är stumt, eller? :-/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.