Hej!

Håller på att inreda en övervåning och på denna övervåning är det tänkt ett stort badrum med en bastu och nu undrar jag om det är att föredra att sätta klinker på hela badrumsgolvet innan man reglar upp bastuväggarna eller ska man regla upp bastuväggarna innan man lägger klinker?

Min spontana tanke kring detta är att tätskiktet borde bli lättare att fixa om man lägger klinkern först, om någon har erfarenhet av detta och vill dela med sig blir jag tacksam?

Mvh
NT

Intressant fråga. Lyfter tråden.

Eftersom bastuväggarna ändå måste ha tätskikt på utsidan så hade jag reglat först och lagt klinker sen. Dessutom slipper du en massa onödiga hål i golvets tätskikt. Ju mindre hål i tätskiktet desto mindre risk för fuktskador. Det är vad jag tror men jag är å andra sidan ingen expert på området.
mvh
jeppe

Om du vill lägga klinker först skulle jag lämna en ordentlig luftspalt mellan väggen och golvet (ca 10 cm). Står väggen direkt på golvet måste den tätskiktas och kläs med kakel/klinker längs sockeln, och då är det bättre att göra väggen först och klinka sen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.