J
jojjje101: Är i startgroparna att bygga ett entrétak då detta saknas. Huset har sadeltak och entrén är på kortsidan. Vill ha ett utstick på cirka 1000mm och en bredd på 1500. Tanken är att göra en lätt stomme som skall kläs med plåt. Vill dessutom inte ha några stolpar från tak till mark. Är det någon som byggt något liknande. Bilder? Förmodar att avlastningarna måste gå från
0 svar · 8,6k läst
·
Lagavulin
Lagavulin: Hej! Skulle vilja att någon som är en hejjare på kök/badrumsbyggen som kan förklara hur 32mm-systemet fungerar, helst med bilder etc. tänker på anpassning för gångjärn och lådexpandrar mm. min länk... http://www.festoolusa.com/Web_files/32mm_System_and_the_Festool_Hole_Guide.PDF Lagavulin
0 svar · 3,8k läst
N
newport: [citat] Finns det någon formel för hur tät övrig armering skall vara i en stödmur??
10 svar · 20,5k läst
F
Freddy-79: hur menar du att det skulle skilja sig? jag menar laserat som laserat oavsett om jag gör det själv eller någon annan gjort det innan
2 svar · 2,7k läst
T
thomasd79: det jag mest funderar över är vilken storlek på läkt jag ska ha
3 svar · 4,2k läst
F
Freddy-79: har funderat nu och kommit fram till en plan. Tänker bygga en stomme av spånskiva och träreglar och sedan måla den med strukturfärg så det ser putsat ut alternativt gipsputsa den. Undrar bara om man kanske skulle sätta ett lager 6 mm gips ovanpå spånet så inte färgen spricker av att spånet rör sig?
4 svar · 4,8k läst
I
inkelinus: Hej, jag funderar på att bygga ett sängskåp som har en soffa på undersidan av sängen, så på dagen när man har fällt upp sängen, så blir det en soffa med ryggstöd. Har ni något bra tips på hur jag kan gå tillväga?   :-?
0 svar · 4,1k läst
E
emilo: Hej. Du menar att använda det gamla röret som satt där från början?! Jag har tänkt tanken att återanvända det och täta men vet inte vad man kan använda för tätning. Kan man få det tätt med puts mellan plåt och tegel?? // Emil
4 svar · 2,7k läst
·
B
Blank: Aha, det är så pass mycket alltså.. - Tjae, då låter det alternativet riktigt bra! - Fördelarna jag såg med rörsängen var ju att man kan skippa stommen, och spara centimeter från sängbotten till golv, samt att man inte behöver använda kortsidorna alls för att fästa den. Priset från Compact living är ju rättså jäkla sjuka, ska kontakta "http://www.carenta.se/" imorgon och höra
7 svar · 4,1k läst
Martin_L
Martin_L: Hallå! Någon som inrett övervåning till nock på ett älvsbyhus?!. Hur gör man för att ventilera takstolsfacken, finns det någon slags ventil man kan fälla in i den armerade plasten eller hur gör man?. Hur gjorde du i så fall även med skarven där masoniten möts längst upp i nock. Någon slags list, fogmassa eller vindpapp?. Vore tacksam för svar. M
0 svar · 2,7k läst
T
TMF: jag undrar om detta är möjligt utan risk för fuktskador: 1. panel (yttervägg) 2. vindpapp 3. cellplast 4. asfaltboard ingen luftspalt får plats, jag vill alltså ha asfaltboard som innervägg pga att jag fich sådana över. Tackasm för svar.
5 svar · 3,4k läst
Fein
Fein: Jag var som vanligt otydlig. den gången jag använde mig av nedknackat + husfix metoden fick jag ju även slipa ner en massa gammal kakelfix som inte följde med på alla ställen. på andra ställen blev det stora hål i gipsen så till slut var det ett månlandskap. Egentligen inte tråkigt att spackla bara att slipa. usch. [citat]
8 svar · 3,5k läst
Martin_L
Martin_L: Jag har ett undertak av armerad plast, denna kan jag fästa mot underbeslaget. Sedan har jag en luftspalt på 45mm som masoniten bildar. Innanför masoniten ska isoleringen ligga, sedan fuktspärr och gips. Plasten monteras vid underbeslaget = ok. Sedan ska masoniten sågas ut men denna är ju brännbar =?. Isoleringen är mineralull så den klarar sig, sedan har jag fått med en slags duk som
2 svar · 2,0k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50242/0]Isolering[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 1,9k läst
A
A_byggingenjor: Jaha! kanske därför som man spikade förr ;) Vilket beskrevs ovan.
11 svar · 13,7k läst
S
Staffan1: Folk brukar fråga hit och dit om det är en bärande vägg, men hur vet man egentligen om väggen är bärande? River man en vägg som är bärande, ja då märker man väl det ganska tydligt, men hur vet man det när man tittar på en vägg. Jag har t ex ett större, bredare garage, med ena halvan med plats för bil och till höger om detta ligger ett förråd som är något mindre än
0 svar · 4,0k läst
·
K
Kasch: Tack, kanonbra idé! Varför tänkte jag inte "både och" istället för "antingen eller"...
2 svar · 4,6k läst
S
styrman1: Han tog 25000:- och då stog jag för en hantlangare också. Skorstenen är nog närmare 7,5-8 meter hör och murad med en kanal Spisen är ganska stor dock. tror det gick ca 7 sj pallar med sten
4 svar · 5,1k läst
N
nicdah: Hejsan ! Det hade säkert fungerat att måla över med en oljebaserad färg och sedan med vattenbaserad igen. Det var inga stora ytor som jag behövde spackla om så det var inga problem. Det var faktiskt säljaren i färgaffären som sa att jag skulle ta bort spacklet för att sedan grunda med oljefärg. Alla är vi noviser i början !!! Mvh / Niclas
7 svar · 6,0k läst
Z
Zebben: Var kan man köpta detta? Jag har letat och letat. Det har tidigare gått att köpa på OBS för 149:-/ 100 liter. Mycket tacksam för svar!
0 svar · 3,3k läst
klister
klister: jo det är nog bättre att limma fast grejerna
2 svar · 4,4k läst
smiler
smiler: Risken e att dom bivit porösa å spröda me tanke på volymökningen...
3 svar · 4,6k läst
V
vicke: En till bild.
3 svar · 8,5k läst
·
V
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Så gjorde jag och det fungerar utmärkt. Betongen blir högblank, men vittrar till en matt yta efter ett par månader.
5 svar · 15,1k läst
M
Mikke: Tack för svaret! Har läst igenom länken nu. Skall lägga spånet som flytspån på grovt trägolv. Skall jag alltså lämna 10 mm rörelsemån till väggarna och sedan limma ihop skivorna? Var kommer skruvbiten in? Golvspånet kommer alltså att expandera vid läggning? Tacksam för svar!
2 svar · 6,6k läst
MathiasS
MathiasS: Plåtreglar är bra i källare. Vad man sedan klär med styrs väl av hur fuktigt man anser det är i källaren.
1 svar · 5,8k läst
A
A_byggingenjor: Jo naturligtvis är det 600mm cc som jag menar. INTE 450mm rätt av dig Funkis
11 svar · 11,5k läst
·
L
Linus_Arthursson: Blir ca 13 liter av en 25 Kg säck. 46 säckar alltså...
1 svar · 2,5k läst
P
polanders: Om det är för att du inte vill ha synliga skarvar kan det vara motiverat med så långa längder. Vet dock inte någon som specialicerat sig på detta. Du vet väl att det finns ändspontad råspont så du slipper spill och behöver inte skarva på en regel.
1 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.