Hej alla

Jag ska gjuta en isolerad betongplatta (9x18 meter) med vattenburen värme till ett större mekgarage. För att få en stor och öppen lokal (som bl.a. rymmer en tvåpelarlyft med krav på viss lyfthöjd) ska jag låta svetsa upp färdiga väggbalkar/takstolar i ett stycke med 18 meters spann. Enligt ett råd från svetsaren räcker det att i samband med gjutningen lägga in järnplattor med fastsvetsad armeringstråd i botten så att dessa blir ingjutna i plattan. Plattorna ligger sedan i nivå med betonggolvet. Därefter ställer man I-balkarna som utgör väggelementen på dessa järnplattor (med mobilkran) och svetsar fast konstruktionen. Givetvis ska allt stagas upp med tvärsträvor och annat.

Men frågan är; är detta brukligt?

Jag har svårt att tro att man låter vägg/tak stödja enbart på plattan, borde det inte finnas några fetare fundament under dessa järnplattor? Har jag hajjat det hela rätt bör ju plattan faktiskt vara isolerad från omgivningen...

Någon som vet? Helst en byggingenjör. Gissningar har jag inte mycket nytta av. ;)

/Mvh, Johan Grimm

Hej!
Först vill jag lägga lite tyngd bakom mina uttalanden och meddela att jag är maskiningenjör och har under ca 2år arbetat som betongare/anläggningsarbetare. Jag har arbetat vid ett flertal byggen av grunder till olika typer av industrihallar.

Det är en vanligt förekommande lösning att man gjuter in svetsplattor för pelare och väggelement. Plattorna förses med fastsvetsade armeringsjärn som pekar nedåt i plattan. En annan lösning som vissa halltillverare använder är att man gjuter fast bultgrupper som sticker upp ut plattan, för att senare skruvas ihop med pelaren eller väggen. Gjuter man in builtgrupper så måste givetvis pelarna förses med en platta i botten med rätt hålmönster.

I båda fallen måste man givetvis ha en vot eller fundament under lastpunkten. Säg att plattan ska vara 10cm med 200mm isolering. Där bärande väggar eller pelare ska stå skär man då ur de översta isoleringslagret så att man bildar en balk med 200mm höjd och 100mm isolering under. Balken armeras med flera stänger i botten och några på toppen av armeringsmattan. För en pelare kanske man gör ett fundament på samma sätt som är 100x100cm. Dessa mått är endast exempel och bör i ditt fall beräknas av en byggnadsingenjör. Betongplattan (exempelvis 100mm tjock) skall inte ta upp någr astörre vertikala laster utan är egentligen bara till som golv. Det är voter och fundamnet som ska bära upp byggnaden och tyngre laster.

Så summan av detta är att du absolut kan gjuta fast svetsplattor i betongplattan, men se till att ha fundament/vot under som klarar lasten. Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.