Hejsan,
Jag ocg frun har nyligen köpt ett hus. Vi flyttar in 15 augusti där i princip allt ska totalrenoveras. Bland det första jag vill göra är att bredda upp ingången mellan matrummet och vardagsrummet.
Väggen består av tegel och ingången är ca 800mm bred. Väggen är bärande MEN där den nuvarande ingången är satt det ett fönster som var ca 1400mm brett. Det jag nu vill göra är att öppna upp till 1400mm bredd. Ni ser nog på bilden där fönstergränsen är.
Vilken maskin ska jag hyra, och vad ska jag tänka på?
Tackar TUSEN gånger om för detta underbart informativa forum.
David & Lotta
Jag ocg frun har nyligen köpt ett hus. Vi flyttar in 15 augusti där i princip allt ska totalrenoveras. Bland det första jag vill göra är att bredda upp ingången mellan matrummet och vardagsrummet.
Väggen består av tegel och ingången är ca 800mm bred. Väggen är bärande MEN där den nuvarande ingången är satt det ett fönster som var ca 1400mm brett. Det jag nu vill göra är att öppna upp till 1400mm bredd. Ni ser nog på bilden där fönstergränsen är.
Vilken maskin ska jag hyra, och vad ska jag tänka på?
Tackar TUSEN gånger om för detta underbart informativa forum.
David & Lotta
Du kan kapa i tegel med en vinkelslip med stenskiva. Skär snitten från varsitt håll. Tänk på att dammar som f*n så använd en maskin som du kan ansluta till en dammsugare. Stenarna som fönstret är igenmurat kan du slå in med en slägga. Lägg en plywoodskiva under för att skydda golvet (om det skall behållas).
Ahh, tackar så mycket för hjälpen. På med mask, glasögon och dammsugare alltså... 
Återigen tack!!
Återigen tack!!
hmm... Som jag ser det på bilden så lär du inte behöva skära något då det inte är något förband vid det som lappats igen.... Ta det bara lite lungt när du knackar sista stenen det borde sitta 2-3 st förtagningar mäjligtvis där... Men strunta i dumheterna med vinkelslip det är onödigt och dammigt
Håller med. bara att knacka ner sten för sten så slipper man (nästan) dammet!
Ok, då får det bli huggmejsel och hammare på den övre delen. Vinkelslip får det tyvärr bli på den undre efter att jag upptäckte att fönstret inte gick enda ner til golvet. 
David
David
Klicka här för att svara