2 764 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Dimensionering bjälklag
Vilken offatbar jungel man hamnar i när man bygger/bygger ut sitt hus.
Beroende på vem man frågar får man olika svar,men vem ska man lita på?
Ska ha ramverkstakstolar och inredd 1 1/2 plans "vinds"bjälklag och enl takstolsboken mfl så ska bjälklag likt underrams balken på takstolen klaras med en k24 45x195.
Men idag fick jag fatt på en knick som skulle kunna detta och enl honom så skulle det inte räcka med 45x195 utan det skulle minst vara 45x220 för att klara reglerna om nedböjning.
Suck, som glad amatör blir man ju bara förvirrad........vem f.n ska man tro på?
Beroende på vem man frågar får man olika svar,men vem ska man lita på?
Ska ha ramverkstakstolar och inredd 1 1/2 plans "vinds"bjälklag och enl takstolsboken mfl så ska bjälklag likt underrams balken på takstolen klaras med en k24 45x195.
Men idag fick jag fatt på en knick som skulle kunna detta och enl honom så skulle det inte räcka med 45x195 utan det skulle minst vara 45x220 för att klara reglerna om nedböjning.
Suck, som glad amatör blir man ju bara förvirrad........vem f.n ska man tro på?
mats_o skrev:
Skulle jag köra med 220 istället för 195 så blir det nivåskillnad mellan gamla delen av huset och den nya då mellanstöd och ytterväggar (hammarband) är uppsatta för höjd av 195.
Knicken jag fick tag på lät väldigt *snurrig* och vi pratade inte om nån kvalitet så han kanske tänkte på k12 virke istället för k24 som jag använder ?!
Vindsbjälklaget inkl underramen på takstolarna kommer hamna på cc 40 och med krysskolvning där emellan så tvivlar jag på att 195 k24 blir för klent då längden åt längsta hållet mellan hammarband och mittstöd blir knapp 3,5 meter.
Så jag har bestämt mej för att strunta i *snurr* knicken och istället följa dom andra snickare, kunniga inkl dokumentation och proffesionella takstolstillverkare som säger att k24 45x195 räcker gott och väl.
Det tillkomm en liten detalj. Det där med 3.5 meter mellan upplagen.
Jag har iofs en enplanare men jag har ca 4 meter mellan mina upplag och det är standard 45X195. Har stått i 8 vintrar nu så det ser bra ut
Jag har iofs en enplanare men jag har ca 4 meter mellan mina upplag och det är standard 45X195. Har stått i 8 vintrar nu så det ser bra ut
Klicka här för att svara