Hej alla.

Jag har satt in en kamin i en gammal murstock med tillhörande "skorsten". Det är murat upp genom taket där en slagen plåt med plåtrör tar vid (Se bild). Ingen tätning var gjord mellan murningen och plåten varvid trycktestet inte föll väl ut.

Har nu plockat bort plåten så att teglet är i dagen (Se bild i nästa inlägg). Till saken hör att murstocken inte går från undervåningen utan startar på andra våningen. Jag kan inte avgöra om den är murad i väggen (murad stomme på huset) eller står på mellanbjälklagret. Pga av detta vet jag inte om jag vågar mura upp de 1,5 metrarna som behövs.

Finns det motsvarande "lättegel" som inte väger så mycket som kan användas till skorsten?? Kan man på billigt sätt lösa problemet med plåt och plåtrör??

Någon som kan kasta lite ljus över detta?!

• skorsten_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2

• skorten2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte riva skorstenen och sätta in en stålskorsten?

Även om den skulle vara bärande så borde det gå att växla av så du kan riva den.

Det verkar ju konstigt med en bärande skorsten som inte går hela vägen nerifrån.

/Jonas

Går det bara inte att täta med något puts mellan röret och teglet?

Hej.

Du menar att använda det gamla röret som satt där från början?!

Jag har tänkt tanken att återanvända det och täta men vet inte vad man kan använda för tätning. Kan man få det tätt med puts mellan plåt och tegel??

// Emil

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.