3 978 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Sänka golv...
Håller på att renovera tvättstugan.
4,5m2 i ett trähus från -80 med krypgrund.
Från början tänkte vi bara lägga ny plastmatta men har nu börjat fundera på klinker med lite komfortvärme. Problemet är ju att det bygger ganska rejält, runt 3cm enl. min lokala golvfirma. Funderar på att bemöda mig med att sänka golvet. Tanken är då att riva upp det befintliga golvspånet, sätta kortlingar med cc30 mellan bef. cc60 reglar. Kortlingarna sätter jag 22mm under nivån på bef. cc60 reglar och försänker sedan ned nytt golvspån emellan o vips så är golvet sänkt 22mm. Limmat golvgips eller Minerit VT uppe på detta och sedan avjämning, värme o klinker. Är detta en OK lösning? Bör jag samtidigt byta isoleringen, kommer ju att få soppa sönder den en del för att få ned kortlingarna. Tips och råd välkomnas, är nybörjare på detta.
/M
4,5m2 i ett trähus från -80 med krypgrund.
Från början tänkte vi bara lägga ny plastmatta men har nu börjat fundera på klinker med lite komfortvärme. Problemet är ju att det bygger ganska rejält, runt 3cm enl. min lokala golvfirma. Funderar på att bemöda mig med att sänka golvet. Tanken är då att riva upp det befintliga golvspånet, sätta kortlingar med cc30 mellan bef. cc60 reglar. Kortlingarna sätter jag 22mm under nivån på bef. cc60 reglar och försänker sedan ned nytt golvspån emellan o vips så är golvet sänkt 22mm. Limmat golvgips eller Minerit VT uppe på detta och sedan avjämning, värme o klinker. Är detta en OK lösning? Bör jag samtidigt byta isoleringen, kommer ju att få soppa sönder den en del för att få ned kortlingarna. Tips och råd välkomnas, är nybörjare på detta.
/M
Jag vill ju ändå sätta kortlingar för att få cc30 mellan reglarna. Verkar smidigare o bara försänka ned golvspånet, eller?!
Jag är skeptisk till lösningen. Du får en helt annan stabilitet i golvet om skivorna får bilda en hel enhet. Med denna lösning får du rörelser vid skarven mot bjälklaget. Skulle nog fungera utmärkt med andra material än klinkers, men risken finns att det spricker.
Har lite planer för en liknande lösning hemma, men då kommer jag att hyvla ned bjälklaget. Fast jag har ordentligt överdimensionerade bjälkar i mitt 30-talshus, så det finns ju lite att ta av...
/Bosse
Har lite planer för en liknande lösning hemma, men då kommer jag att hyvla ned bjälklaget. Fast jag har ordentligt överdimensionerade bjälkar i mitt 30-talshus, så det finns ju lite att ta av...
/Bosse
I ditt ställe skulle jag fundera både en och två gånger på om inte Linnex förslag vore bättre. 4,5 kvm och cc 60, det kan inte vara så värst många lpm regel. Att ta ned dem 22 mm är inget jättejobb. Du kan först såga ned dem grovt med handcirkel eller sticksåg från sidan och sedan finjustera med elhyvel eller också ta hela vägen med elhyvel (fast biten allra närmast ändarna kommer du inte åt så där blir det stämjärn el dyl).
Gör du så och skruvlimmar spån ovanpå på vanligt sätt får du med ett lager golvgips tillräcklig böjstyvhet på cc 60 för att klinkra och behöver alltså inte hålla på med kortlingar. Ska det finnas tätskikt behöver du dock enligt reglerna cc 30 + spån + gips eller cc60 + spån + gips + gips men det är tveksamt om det behövs på ett sånt litet golv.
Gör du så och skruvlimmar spån ovanpå på vanligt sätt får du med ett lager golvgips tillräcklig böjstyvhet på cc 60 för att klinkra och behöver alltså inte hålla på med kortlingar. Ska det finnas tätskikt behöver du dock enligt reglerna cc 30 + spån + gips eller cc60 + spån + gips + gips men det är tveksamt om det behövs på ett sånt litet golv.
Om du monterar kortlingar så kan du väl välja en dimension som inte är lika med hela isoleringstjockleken, så du inte får så mycket köldbrygga.Farzan skrev:
Säg 120x45 t.ex. om du har 220 befintliga golvreglar.
Eller finns det något problem med att göra så?
Hmm, kanske får tänka om då...
Tätskikt skall det vara då det finns golvbrunn.
Måste nästan bli kortlingar för dubbelgips bygger ju ännu mer.
...och det är ju det som är problemet.
Är ny isolering effektivare än gammal?
Så att man skall passa på att byta ut den?
Tätskikt skall det vara då det finns golvbrunn.
Måste nästan bli kortlingar för dubbelgips bygger ju ännu mer.
...och det är ju det som är problemet.
Är ny isolering effektivare än gammal?
Så att man skall passa på att byta ut den?
Klicka här för att svara