4 547 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Armering av lättbetong för garagebygge.
Som titeln kanske kan ge en anvisning till, så kommer jag att bygga garage i lättbetong (30 cm bredd). Funderar hur mycket man behöver armera. Var med och byggde en stor hall med lecablock för många år sedan, där satte man armeringsjärn per tredje lav block.
Är det en god regel även för ett mindre bygge som mitt 50 kvm garage, att köra armering per tredje lav?
Är det en god regel även för ett mindre bygge som mitt 50 kvm garage, att köra armering per tredje lav?
Leverantören av de stenar du använder anger hur och hur tätt det ska armeras. Du ska såklart följa leverantörens anvisningar, annars är det svårt att reklamera vid sprikbildning och andra problem. Använder du Finjas Lecablock till exempel kan du kolla här. Skulle gissa att det inte skiljer sig så mycket mellan olika leverantörer, men man vet aldrig.
Beror ju lite på vilken belastning väggen skall utsättas för... I mitt sutteränghus armerade jag i varje skift UNDER mark (konstruktören specade vartannat).
I ett sutteränggarage armerade jag i vartannat skift UNDER mark.
Båda byggena armerades dessutom under/över fönsteröppningar.
http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/leca/vaggar/Murverk_projanv.pdf
I ett sutteränggarage armerade jag i vartannat skift UNDER mark.
Båda byggena armerades dessutom under/över fönsteröppningar.
http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/leca/vaggar/Murverk_projanv.pdf
Nej, inte leverantören. Det är konstruktören som föreskriver. Leverantöten tar endast ansvar för materialet. Inte konstruktionen.jon_h skrev:
Har hört runt lite med byggare och leverantörer.
Så här sa de sammanfattningsvis. När man bygger med lättbetong så limmar man ihop blocken till en homogen konstruktion. Bygger man bara ett plan och ovan mark så behöver man bara armera där man lägger U-block (dörrar, portar, fönster).
Nu är plattorna gjutna och lättbetongen till garaget ska komma vecka 29. Så snart är det dags att ägna semestern åt garagebygget.
Så här sa de sammanfattningsvis. När man bygger med lättbetong så limmar man ihop blocken till en homogen konstruktion. Bygger man bara ett plan och ovan mark så behöver man bara armera där man lägger U-block (dörrar, portar, fönster).
Nu är plattorna gjutna och lättbetongen till garaget ska komma vecka 29. Så snart är det dags att ägna semestern åt garagebygget.
Klicka här för att svara