Hej!

Har precis rivit en mindre vägg i min lägenhet och har några frågor.

Jag utgick från en dörröppning och sågade bort ca 0.5 m vägg, hur bygger man en snygg kant runt den nya öppningen? Vad ska man använda och hur fäster man det i väggen?

Kan man jämna ut hålet i golvet med fogskum? Det är väldigt ojämnt, se bild.

Råkade även såga bort lite för mkt i övre hörnet, kan man limma tillbaka den väggbiten med något? Tanken var att såga så långt hela vägen, men ångrade mig lite i senaste laget.

Har aldrig gjort något liknande så jag känner mig en aning lost faktiskt... :)
Vore underbart om nån kunde hjälpa till lite!

• golv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inte så himla bra tips, men glöm fogskummet. Hålen i golvet skall du troligen gjuta i med något. Jag är inte rätt person att föreslå vilken produkt som är lämplig. Enklast är nog betong.

Kanterna runt om kan du väl antingen glä in med en bräda och lämpliga dörrfoder, eller ev bara fixa med lite spackel. Skall nog inte vara vanligt väggspackel, utan även där en cementbaserad spackel.

I
Ser ut att vara ett spånskivegolv på reglar?

I så fall får du rensa upp i hålet och skruva fast en bit 22x70 el. 95 bräda på var sida, som ska gå in till hälften av bredden i hålet på var sida, och sen skära till en remsa 22 mm golvspånskiva och fälla ner i springan och skruva fast den till bräderna på varje sida. (Använd lim och tving för att skruva fast brädlapparna. Limma sen golvspånskiveremsan oxå före skruvningen för att slippa knarr i öppningen.)

Sen får du klä in öppningen med en smyg av planhyvlad fur i dimension 22xY där Y är den tjocklek som väggen har + 10 mm, så att smygen går ut max. 5 mm på vardera sidan om den.

Och visst kan du limma dit den bit du sågad bort för mycket, men även här föreslår jag att du tar en bit 22x70 och skruvar fast på den kanterna som finns kvar och sen skruvar du dit den bit du sågade bort för mycket på dessa (använd vanligt trälim).

Sen får du spackla (med sandspackel) i spåret efter sågbladet och när det torkat spackla en gång till med en remsa glasfiber tryckt i spacklet så att det håller.

Tack för svaren!

imported_Byggaren: Det är betonggolv, ska försöka mig på att gjuta i betong ikväll.

Har köpt virke till kanterna, men hur fäster jag det? Väggarna är ju i lättbetong och väldigt porösa, går det att spika och isåfall med vilken typ av spik?

I
Ja. Det går att spika i lättbtg. Spiken heter klippspik, men är inte att rekommendera. Bäst är att borra och plugga med plastplugg av fabrikat Fischer.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.