4 961 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
cc 155
Jag vet att cc 120 rekommenderas för takstolar.
Ska bygga en vedbod med takvinkel 22.5 grader och oisolerat tak som ska kläs med vanliga tegelpannor. Av praktiska skäl vill jag ha cc 155 men hur illa är det på en skala mellan 1 och 10 där 10 är riktigt tokdumt. Bor i västsverige där snömängden är begränsad.
Ska bygga en vedbod med takvinkel 22.5 grader och oisolerat tak som ska kläs med vanliga tegelpannor. Av praktiska skäl vill jag ha cc 155 men hur illa är det på en skala mellan 1 och 10 där 10 är riktigt tokdumt. Bor i västsverige där snömängden är begränsad.
Jag skulle säga 7, förstår inte riktigt ditt avstånd mellan takstolarna, om det nu är en delning, så varför inte minska ned måttet till ca metern. Naturligtvis kan du kompensera med råspont ca 28mm. Men ändå, tänk på att tegel väger en del, och med åren kommer det att hänga ned mellan takstolarna, då råsponten där kommer att följa den fuktiga väderleken i västsverige
17 mm räcker om man har cc 120.
Nu när du vill gå över det så bör du kompensera med råsponten.
Personligen hade jag hellre gått åt andra hållet, dvs minskat cc mellan takstolarna, speciellt som du nu lägger lite jobb och pengar på det.
/Kent
Nu när du vill gå över det så bör du kompensera med råsponten.
Personligen hade jag hellre gått åt andra hållet, dvs minskat cc mellan takstolarna, speciellt som du nu lägger lite jobb och pengar på det.
/Kent
Det går väl bra om du dimensionerar rätt! 
Om du ökar från 1.20 till 1.55 så ökar du takstolbelastningen med 30%.
Detta betyder att du måste öka takstolens bärighet om dom inte redan är överdimensionerade.
Jag har för mig att tumregeln för råspont (vid cc 120) är att 17 mm måste skarvas över takstolen och 22mm ändspontat kan skarvas var som helst.
Därav skulle jag i ditt fall minst gå på 22mm råspont och sätta alla skarvar ovanpå takstol.
Det var mina lekmannaåsikter.
1 om hållfastheten beaktas, 8 om man skiter i det och bara kör på.
(Även ett vedbodtak gör säkert ont att få i huvudet
)
Om du ökar från 1.20 till 1.55 så ökar du takstolbelastningen med 30%.
Detta betyder att du måste öka takstolens bärighet om dom inte redan är överdimensionerade.
Jag har för mig att tumregeln för råspont (vid cc 120) är att 17 mm måste skarvas över takstolen och 22mm ändspontat kan skarvas var som helst.
Därav skulle jag i ditt fall minst gå på 22mm råspont och sätta alla skarvar ovanpå takstol.
Det var mina lekmannaåsikter.
1 om hållfastheten beaktas, 8 om man skiter i det och bara kör på.
(Även ett vedbodtak gör säkert ont att få i huvudet
Så frågan är om jag överdimensionerat takstolarna.
De är 190 mm.
Blir jag glad nu?
Dessutom tänkt jag skarva varannan spont mot en takstol så att det blir överlappning (2.10 + 3.90).
Planen ser ut så här:
Just nu vilar stolarna på stående reglar. Mellan de stående reglarna och stolarna ligger hammarbandet. Om jag flyttar stolar för att få cc 120 hamnar stolarna bredvid de stående reglarna. Räcker det då att lägga på ytterliggare ett "lager" hammarband så att totaltjockleken blir 90 mm?
De är 190 mm.
Blir jag glad nu?
Dessutom tänkt jag skarva varannan spont mot en takstol så att det blir överlappning (2.10 + 3.90).
Planen ser ut så här:
Just nu vilar stolarna på stående reglar. Mellan de stående reglarna och stolarna ligger hammarbandet. Om jag flyttar stolar för att få cc 120 hamnar stolarna bredvid de stående reglarna. Räcker det då att lägga på ytterliggare ett "lager" hammarband så att totaltjockleken blir 90 mm?
Måttet 190 låter förvisso rejält, men det säger egentligen ingenting. Det beror på takstolarnas konstruktion och naturligtvis hur bred din vedbod är. Men om det är en "normal" vedbod och "normala" takstolar verkar det stabilt nog.zingo skrev:Så frågan är om jag överdimensionerat takstolarna.
De är 190 mm.
Blir jag glad nu?
Planen ser ut så här:
Du har alltså ett färdigt regelverk med cc1550? Det låter logiskt att ställa takstolarna på reglarna. Alternativet är ju då ett hammarband av en stående regel, säj 190, som du fäller in i reglarna. Mycket jobb så här i efterhand. Jag hade kört på med takstolarna som du tänkt från början. Med 22 mm råspont, skarvad över takstolarna.
Det här cc-måttet 1200 är ju inte av Gud Fader givet såsom Det Enda Rätta Måttet. Det har troligen kommit till mera av en slump. I Norge tex kör man med cc 600 mellan takstolarna. De tycker förmodligen vi är väldigt våghalsiga med cc 1200.
Jaha, du hade redan råsponten. Jo, men kör med lite grövre bärläkt då, så ska det väl kompensera.
Har du redan skaffat takpannorna med? Eller du kanske vill att det ska vara samma som på huset? Annars kan du ju komma runt hela problematiken genom att välja nåt lättare material till taket; falska pannor av plåt eller Onduline, sån där svart, korrugerad papp. Passar på en vedbod.
Har du redan skaffat takpannorna med? Eller du kanske vill att det ska vara samma som på huset? Annars kan du ju komma runt hela problematiken genom att välja nåt lättare material till taket; falska pannor av plåt eller Onduline, sån där svart, korrugerad papp. Passar på en vedbod.
Klicka här för att svara