Hej,
Ska bygga en liten plattform / upphöjning på ett befintligt betonggolv (platta på mark). Jag behöver dra avlopp (50mm) och vatten i plattformen. Ytan skall så småningom klinkras.

Min tanke är att lägga 2 lager med 45x70 och sedan golvspån på det.
cc-mått på det nedra lagret 600cc och på det övre 300cc. Uppfyller det krav på bärighet / styvhet?
Måste jag ha golvgips ovanpå golvspånet?

PS, vi bygger en frisersalong i hemmet och ovanpå denna plattform skall det stå en schampooneringsstol. Jag har inga planer på att göra någon form av "våtutrymmesarbete" i samband med plattformen.

Mvh Tobbe G

jag har byggt några låga plattformar på en mäsa en gång då byggde vi up det med 45*220 för det var den höjden kunden ville ha det på så som jag ser det kan du antigen bygga med 45*70 i två steg eller så tar du 45*145 i ett steg beror lite på hur det ser ut för det får ju dorakt inte bli för högt i en frisersalong för det kan ställa till stora problem för äldre att ta sig up, men jag skulle nog ha satt det på cc 60 och kortlat emelan på några ställen så får man up sidokrafter väldigt mycket men ska du lägga klinkers på så ska du ha först golvspån och sen ett dött material tex golvgips iom att golvspånet är ett levande material så kan plattor släppa och det är lättare att få fixet att fästa bra på gips mvh Jonas ps.kontakta mig gärna om du skulle vilja ha hjälp med ritning eller övriga frågor ds.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.