Tak/trasiga pannor

4k läst  6 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Halloj!

Var uppe och kontrollerade taket på torpet från 1800 talet tidigare idag.
    Nu är det så att vissa pannor är trasiga och en del är halva, hur det nu går till? :)
    Under pannorna finns ingen papp utan bara brädor (plank), vilket innebär att det regnar rätt in på taket på vissa ställen.
    Nu till frågan, är det bara att sätta tillbaks nya, hela pannor eller måste jag lägga om hela faderullan?
    På de ställena jag tittade på så var det inte ruttet utan brädorna var riktigt fina, dock blöta!!
    Om det nu är så att det bara är att kompletera upp med nya pannor så var hittar jag dessa? Det är tvåkupigt?
    Är det standard?

/P

2. snuttjulle
    Medlem Nivå 11
    Då det är 2 kupigt så är det säkert lite nyare sort av tegel om jag inte fattat fel ang detta. Kolla på tex www.mtak.se så har de lite tips och endel begagnat att kolla på.

3. Andjon
    Medlem Nivå 4
    Jag har för mig att Vittinge tegel har tre olika längder på sina pannor. Har du lite tur så passar en av dem. Bredden brukar inte skilja så mycket.

4. P
    Medlem Nivå 1
    Ska genast kolla upp dom!
    Då menar ni att det bara är att lägga på nya pannor och inte bry sig om att göra något åt taket, såsom att lägga takpapp osv?

5. snuttjulle
    Medlem Nivå 11
    Det är nog aldrig fel att se till att det kommer papp som skydd under men just nu kanske det inte är läga att riva undan alla pannor. Men att få dit något som gör att det inte blir blötare är nog ganska akut. Det är ju av den anledningen man har papp under för att den ska kunna ta ev skador på teglet tills det är lite bättre läge att byta ut dem så man slipper hålla stenkoll varje gång det kommer regn.

6. P
    Medlem Nivå 1
    Ok, ja det känns ju även som om det byggdes lite annorlunda förr och att det var meningen att även träet skulle klara av att ta lite vatten. det är ju relativt kraftig lutning och brädorna ligger åt "rätt" håll så att säga, med kortändan neråt så att vattnet lätt rinner av.
    Sen känns det ju som om det borde torkka upp rätt lätt efter det regnat!

7. P
    Medlem Nivå 1
    Är det vanligtvis ingen papp under teglet på torp fråån 1800-talet, eller är detta något unikt?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: