Nu är jag redigt irriterad! Olika byggare ger olika svar och alla är lika säkra på det de säger. Tyvärr är det väl så att många byggares teoretiska kunskaper skiljer sig åt och många har väl inte öppnat en facktidning på många år för att ta till sig de senaste rönen.

Vad gäller för ångspärr när man tillägsisolerar invändigt? Jag vet att man helst ska göra det utvändigt men nu ser läget ut det gör. Någon säger att ångspärr stänger inne fukten och någon säger att den måste finnas. Min egen uppfattning är att det bör se ut som bifogad skiss nedan.

Luftspalten är luftad till det fria på de delar jag tänker isolera, på övriga delar med dubbel sten är den inte det. Det som skett är att jag öppnat upp till nock i ett gammalt hus där innerväggen i tegel endast täckt de varma delarna.

• Vägg.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Rätt tänkt, ångspärren , ska sitta närmast gipsskiva, men påståendet att den stänger inne fukten är också rätt, det är själva poängen, den ska hindra fukt från att vandra ut i väggarna,
Den stänger alltså in fukten i rummen, och ska därifrån ventileras ut på lämpligt sätt, självdrag eller värmeväxlarsystem, t.ex

Fast hur det blir när man tilläggsisolerar ett gammalt hus vill jag inte ge mig in på, egentligen ska väl hela huset vara "tätt", plastar man bara vissa delar, vandrar nog desto mer fukt på andra ställen..

Redigerat:
Precis! Jag var kanske lite oklar i min text men frågan handlar om ångspärren skall finnas eller ej. Att den ska sitta innerst i en konstruktion är jag helt säker på men enligt dessa snickare behövdes den inte och vindpappen kunde ligga dikt mot yttermuren.

Vad anser ni för övrigt om de reglar som finns på bilden och som ligger direkt mot tegelmuren? Är det risk att dessa tar upp fukt eller är faran löst genom att det finns en luftspalt som bryter fuktens vandring?

Hittade lite i en annan tråd:

tartan skrev:
Thomas_P. Tyvärr så har många snickare uppfattningen att man inte ska sätta upp plast i gamla hus. Detta beror på att snickare vanligtvis inte är uppdaterade i ventilation och fuktvandring och vad som händer när husets förutsättningar ändras. Jag är själv snickare men har vidareutbildat mig i fuktproblematiken, och vill nog påstå att dina snickare har fel. Men deras åsikter får stå för dem och du måste själv ta ansvaret för ditt hus. Jag tycker du ringer kommunens byggnadsinspektör och rådfrågar. Dessa personer är alltid uppdaterade och skall ses som en resurs dit våra skattepengar går. Det skulle förvåna mig mycket om de har en annan åsikt än mig.
Tartan

Varför använda ett matrial som inte tål fukt? jag tänker på gullfiber och stenull. För mig är det konstigt att man väljer det!?

Då skulle man ju aldrig bygga med dessa material om man för det resonemanget. Inte trä heller utan endast stålreglar och cellplast.

Varför gör vi det inte då. Förutom att det brinner bra. Vi alla vill ju bo i sunda och välmående hus!?

Det är ett resonemang man kan fundera över. Problemet som jag ser det är att fukten finns alltid, oavsett material, och det som kan växa och skapa bekymmer kan ta sig in via luften, såsom sporer och annat. Vad är egentligen ett välmående hus? Finns det med dagens krav på isolering?

Hittade ytterliggare info i detta ämne. Verkar ha debatterats hett genom åren.
pleximaster skrev:
Värt att tänka på i gamla hus

Om man ska använda sig av gullfiber/rockwool sa ska man ha
plas/ångsparr då dessa material inte är hygroskopiska dvs kan
binda vattenmolekyler, vilket organiska isoleringsmaterial typ
spån kan. Är vattenmolekylerna kemiskt bundet till ett material,
om än löst, så är det inte tillgängligt för till exempel
mögeltillvaxt. I moderna isolermaterial som inte kan binda fukt
faller fukten ut (Kondenserar )och tillåter därmed mögeltillväxt.
Det finns alltid organiskt damm och annat som kan mögla i de
oorganiska isolermaterialen. Det är därfor man har plast i
modernahus, isolermaterialen kräver detta. Sätter man plast i
hus med organiska isolermaterial kan detta hindra
vattenmolekylerna att vädras bort då de kemiska bindningarna
släpper vid förändringar i temperatur och luftfuktighet. Då kan
vattenångan eventuellt kondensera i materialet och därmed
också mögla.

Summa summarum det ar skillnad på vatten, vattenånga och
vattenmolekyler bundna till andra molekyler. Det är endast i
vattenfasen som det kan bidra till mögel.

Kan man inte kan ska en tillräckligt tät ångspärr, vilket kan vara svårt i gamla hus bör man avstå från oorganiska isoleringsmaterial och använda organiska hygroskopiska isoliringsmaterial.

Gullfiber/Rockwool - måste ha ångspärr (plast)
Organiska isolermaterial - bör inte ha ångspärr

mvh plexi

ta bort cellplasten och ersätt den foamglas så har man nog ett optimalt byggsätt mot fukt och brand

Ja. Håller med. Rätt matrial i rätt hus. Gamla hus ska inte plast i väggar och tak. Så som jag ser det så är det bara ekofiber av alla det slag som funkar i gamla hus.

Kan någon då förklara för mig vad som menas med ett "gammalt hus" som det så fint heter. Vad är skillnaden mellan ett nytt hus och ett renoverat äldre? Menas det att husets själ på något vis avgör var fuktskador uppkommer eller ej eller är det helt enkelt så att byggnadssätt förr tålde lite mer fukt utan att de tog skada?

Huvudfrågan lyder: På vilket sätt kan en rätt placerad ångspärr göra mer skada än nytta?

Om inte ångspärren är tät runt husets fyra väggar och tak, så kommer fukten att söka sig ut desto intensivare där du inte fått någon plast,
Enda sättet att få till det(nästan) är att riva ut alla innerväggar och innertak, så att allt som återstår är ett isolerat skal, utan ens gips..

Då kan du börja plasta in, och se till att ha överlapp,, skarven ska gärna komma vid en regel, då kan du klämma ihop den med gipset, förutom byggfolietejpen du använt,

Den sätter du givetvis också i plastfilmsskarven mellan vägg ock tak,

Huset ska vara lika tätt som en ballong, inte ett hål eller någon glipa ska finnas i plasten,

Då har du gjort rätt, sedan gäller det att inte skada den när du sätter tillbaks gipset, och börjar med innerväggar och tak...

Men det blev lite mycket jobb......

Men annars är risken att du får konvektionsskador, tror jag ordet var,
jag slumrade lite under "plastkursen", som mest behandlade nybyggen,

Men principen är ju densamma för gamla hus också, att inte få det helt tätt vilket är svårt, (när det oftast sitter innerväggar ivägen)..kan leda till skador

Svaret är väl att det inte går att placera ångspärren rätt på ett gammalt hus....

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.